• Vår politik
  • Om oss
  • Engagera dig!
  • Press
  • Kontakt
  • C nära dig

Centerpartiets idéprogram på lätt svenska

På ett möte i Västervik den 19 juni 2001
bestämde vi i centerpartiet
vad vi tycker är viktigt.
Det är det som står i den här skriften.
Vi kallar det för vårt idéprogram.

Det här är en lättläst sammanfattning
av centerpartiets idéprogram.
Den lättlästa texten är kortare.
Det finns inte så många svåra ord.
Men det viktigaste finns med.

Lena Falk på Centrum för lättläst
har skrivit den här texten.

 

Centerpartiets idéprogram

Centerpartiet vill ha ett Sverige
där alla har ett arbete att gå till.
Så här vill vi skapa fler jobb
Både de som tjänar lite och de som tjänar mycket
ska betala mindre i skatt.
Ju mer pengar människor har kvar
efter att skatten är betald
desto mer varor och tjänster kan de köpa
och det skapar arbeten.

Onödiga skatter som företag ska betala
vill vi också ta bort.

Vi vill ta bort flera regler
som gör det svårt för företagen.

Ta bort myndigheten Arbetsmarknadsstyrelsen, AMS.
Den skapar inga nya jobb.
Vi behöver istället nya och fler arbetsförmedlingar
som kan hjälpa människor att få jobb.
Människor måste också kunna utbilda sig mer
så att de kan få nya jobb.

Arbetsgivare ska ge arbeten även till invandrare.
Vi vill ha strängare regler
för om någon arbetsgivare
behandlar invandrare sämre.

Vi tycker att a-kassan ska vara
en försäkring som fungerar som
ett stöd för den som är arbetslös.

Sjukvården måste bli bättre
Vi vill låta fler få börja ge vård,
inte bara landstinget.
Du ska slippa vänta
på att få vård och behandling.
Den sjuka ska få veta vad som händer
och få vara med och bestämma över sin vård.
Människor ska också få välja
vem de ska få vård av.

Om naturen och miljön
Vi vill samarbeta med andra länder.
för att rädda naturen.
Vi vill också att vi slutar att få vår energi
från kol, olja och gas
eftersom de kan ta slut.
Istället ska vi använda flis, pellets, etanol
och vindkraft till exempel.
Sådant tar inte slut.

Mer makt åt de nya regionerna
Vi tycker det är viktigt
att makten finns nära människorna.
Därför vill vi skapa nya regioner
som ska få mer att säga till om.
Vi vill ge 600 miljoner kronor till de nya regionerna
så att de kan börja att fatta mer egna beslut.

Vi vill alltså att det ska finnas kommuner,
regioner och stat.
Regionerna är inte landsting
utan ska vara större nya områden
som ska kunna sköta sig själva
när det gäller skola, sjukvård, företag och arbeten.
Regionerna är bäst på att sköta sitt eget område.
De vet vad som behövs
för att regionen ska kunna leva och växa.

Skola
Varje elev ska få det stöd och den hjälp
som eleven behöver.
Eleverna ska kunna gå från en klass till en högre klass
när eleven själv behöver.

De elever som lär sig fort
kan läsa vidare fortare
och de elever som behöver mer tid ska få det.
Eleverna ska också få betyg
tidigare och oftare än nu.

Jämställdhet
Vi vill ha ett samhälle
som är lika för män och kvinnor.
Men det är viktigt att se att alla kvinnor inte är lika.
Vi tror på ett samhälle för alla.
Ett samhälle där både kvinnor och män
har lika stor chans att leva det liv de vill.

Relaterad information: Idéprogram på lätt svenska i word-format, Idéprogram på lätt svenska i pdf-format
Dela med andra
Bloggikon

Om du vill blogga om den här artikeln, länka till nedanstående adress:

http://www.centerpartiet.se/Globala-sidor/Verktygsmeny/Lattlast/

För att komma med i listningen kan du också behöva pinga din blogg hos Twingly. Läs mer här!

Sök

Dela med dig

Dela med andra
Centerpartiet | Box 2200, Stora Nygatan 4, 103 15 Stockholm | växel 08-617 38 00 | fax 08-617 38 10 | e-post: info@centerpartiet.se