Varg och andra rovdjur

Centerpartiet vill ha licens- och skyddsjakt på varg och andra rovdjur. Vi vill också att du som djurägare ska få ersättning om dina djur attackeras.

Centerpartiet vill:

• Att den svenska jakten ska fortsätta vara en regional och nationell angelägenhet
  •  Att Sverige tillsammans med angränsande länder ska ha en livskraftig rovdjursstam
Håller du med? Ja Nej

”Centerpartiets ståndpunkt i frågan är tydlig; en ekonomisk ersättning ska utgå vid rovdjursattacker och vi som djurägare ska inte behöva lägga ut pengar för att hägna in och skydda våra djur.”

Kenneth Gustavsson, Dals-Ed

Varg och andra rovdjur

Jakt är en naturlig del av rovdjursförvaltningen. Centerpartiet vill att de svenska stammarna av varg, björn, järv, lo och kungsörn ska bevaras samtidigt som man ska ta hänsyn till de människor som bor och verkar där rovdjuren finns. Vi vill också öka människors förståelse för rovdjur.

I regeringen har vi infört licensjakt och fortsatt skyddsjakt på varg. Vi har också ökat det regionala ansvaret i rovdjursförvaltningen. Vi tycker att rovdjursstammarna ska förvaltas med utgångspunkt i forskning och att jakt är en naturlig del av förvaltningen.

Skandinaviskt samarbete minskar rovdjurstrycket

Eftersom rovdjuren går över gränserna till Norge och Finland vill Centerpartiet ha en skandinavisk samsyn för rovdjurspolitiken. Då blir det lättare att undvika att vi får allt för mycket rovdjur i ett och samma område.

Djurägare ska få ekonomisk ersättning

Som djurägare ska du ha rätt att försvara dig och din egendom om du tror att rovdjur ska angripa dig. Du ska heller inte behöva ha försäkringar för att skydda dig mot rovdjur, utan vara trygg i att du får ekonomisk ersättning för tamdjur och husdjur som angrips av rovdjur.

Om staten har bestämt att det ska få finnas rovdjuren i ett område med mycket tamdjur borde det också vara statens ansvar att stå för de kostnader du som djurägare får om du ska stänga ute rovdjuren. Till exempel tycker vi inte att du ska behöva betala för att köpa ett rovdjursstängsel som håller rovdjuren borta.

Alla frågor inom Jordbruk, jakt och fiske

Se alla frågor Visa fler

Lena Ek

Det fina med att ställa krav på minskade utsläpp är att det skapar jobb och... Läs mer