Miljö och grön tillväxt

Centerpartiet ska vara det ledande partiet i miljöfrågor, en ledande kraft för att ställa om till hållbar utveckling i Sverige och internationellt.

Hittills har mänskligheten sett alltför kortsiktigt på miljön och nyttjandet av naturens resurser. En allt dyrare räkning har ständigt skickats vidare till nästa generation.

Samhället vinner på att välstånd skapas på naturens villkor, inom planetens begränsningar och genom att värdesätta ekosystemen och bejaka grön tillväxt och entreprenörskap. Det ska alltid vara lönsamt att vara miljövårdande och olönsamt att agera miljöförstörande. Med försiktighetsprincipen, utgångspunkten att förorenaren betalar för sin miljöpåverkan och att ekosystemet är prissatt till sitt rätta värde, kan vi förhindra och förebygga skador på både människa och natur. Lika viktigt som skyldigheten att betala när man belastar miljön, är rättigheten att få betalt när man producerar ekosystemtjänster.

Centerpartiet spelar en viktig roll för den gröna omställningen i Sverige. Vi är ett av få gröna, miljöorienterade partier i världen som aldrig förordat en planekonomisk agenda. Vi tror på att kombinera miljöansvar med tilltro till teknikens och utvecklingens kraft. Alltsedan 1960-talet har vi placerat miljön i centrum för politiken och åstadkommit konkret handling av våra visioner. Vi har både lyft fram problemen och fått till stånd åtgärder och satsningar gällande försurning, återvinning, förnybar energi, koldioxidskatt, utsläppsrätter, kretslopp, kemikalielagstiftning och grön skatteväxling. Därigenom har vi direkt bidragit att Sverige visar vägen för andra länder. Vår miljöpolitik har gjort det möjligt att kombinera starkt miljöansvar med god ekonomisk tillväxt.

Detta är Centerpartiets roll även i framtiden, att inte bara peka på miljöproblemen utan att finna de politiska lösningarna.

Fortfarande är miljöproblemen långt ifrån lösta utan tvärtom i många fall accelererande. Dagligen används kemikalier och tekniker vars effekter på människan och naturen är skadliga eller okända. Gifter i luft, mark och vatten, hormonstörande ämnen, klimatförändringar, vattenbrist, utfiskning och utarmad biologisk mångfald på land och i hav, är exempel på miljöpåverkan som kommer att begränsa människors frihet och i vissa fall hota själva förutsättningarna för vår överlevnad.

Klimathotet

Klimatförändringarna är det största miljöhotet mänskligheten känner. Dess konsekvenser riskerar att underminera frihet och välfärd för kommande generationer. Snabba, konkreta åtgärder för klimatet lönar sig, medan passivitet kommer att bli extremt kostsamt.

Vi måste återupprätta vår gemensamma äganderätt, och därmed vårt ansvar, för vårt klimat, som annars förslösas på allas vår bekostnad. Ytterst är lösningen i klimatfrågan att få till stånd en global prissättning på koldioxid som motsvarar de höga kostnader utsläppen åsamkar mänskligheten. Det ska vara olönsamt att fortsätta släppa ut och lönsamt att ställa om. Omställningen kan påskyndas med grön skatteväxling, ökade skatter på klimatförstöring och sänkta skatter på arbete och annan välståndsskapande verksamhet.

Pris på utsläpp kan samla kraften från miljontals entreprenörer och mångfalt fler konsumenter och mobilisera marknadsekonomins fulla omvandlingstryck för att finna de lösningar som gör omställningen så snabb och effektiv som möjligt. Sverige är ett exempel på att en sådan klimatomställning driven av ekonomiska styrmedel kan gå hand i hand med stark tillväxt och god välfärdsutveckling. Att bruka och värna åkermark och skog är också en betydande del i att motverka klimatförändringar.

Klimatfrågans unika dilemma är att utsläppen får effekter oavsett var på klotet de sker. Klimatomställningen måste ske både genom lokala och globala åtgärder. Den kräver internationella överenskommelser och att alla världens ledande ekonomier minskar sina utsläpp drastiskt. Världens rika länder måste bidra till att utvecklingsländer snabbare kan nå en hållbar utveckling.

Detta dilemma löses inte med en avvaktande attityd. Parallellt med att världens länder haft svårt att komma överens om verkningsfulla internationella spelregler för klimatpolitiken har vi sett hur EU, enskilda länder, regioner och städer alla gjort viktiga insatser för att axla ansvaret. Frånvaron av internationella bindande avtal, eller lågt satta krav, får inte hindra nationer och regioner från att gå före och tillämpa skärpta krav. Klimatpolitiken ska utgå från vad vetenskapen visar är nödvändigt för att undvika farliga förändringar. Höga ambitioner stärker entreprenörskap, utveckling av miljöteknik och initiativ inom civilsamhället. En sådan grön tillväxt är ett globalt föredöme.

Förnybar energi

Sverige har både möjlighet och skyldighet att inom mindre än en generation bli ett samhälle med hundra procent förnybar energi, helt fritt från fossil energi, där Centerpartiets vision är ett samhälle utan kärnkraft. Omställningen till ett helt förnybart samhälle är ett projekt som kräver samhällets fulla engagemang.

För att nå dit krävs tydliga ekonomiska styrmedel och långsiktiga satsningar på forskning och innovation för utveckling av framtidens klimatsmarta, resurssnåla och förnybara teknik. Att bryta oljeberoendet i transportsektorn och nå svenska klimatmål förutsätter att Sveriges fordonsflotta på sikt endast drivs med förnybar energi. Det innebär också ett behov av investeringar i infrastruktur för en fungerande tillgång till olika förnybara drivmedel och att på sikt endast tillåta försäljning av fordon som kan gå på sådana drivmedel. Sverige har unika förutsättningar att vara ett internationellt föregångsland med sina stora förnybara resurser och världsledande företag inom viktiga teknikbranscher. Detta öppnar nya möjligheter till grön tillväxt och export av miljöteknik och energitjänster.

Djur och natur

Mänskligheten är beroende av de ekosystem vi har omkring oss och som vi är en del av. Att skydda den biologiska mångfalden är nödvändigt för att ekosystemen ska kunna fortleva. Utarmningen av artrikedomen berövar kommande generationer värdefulla resurser och upplevelser. På samma sätt som en global prissättning på koldioxid är nödvändig för att komma till rätta med klimatproblemet så behövs en bättre prissättning av våra ekosystem. Bevarande av biologisk mångfald, och de miljöer den beror av, är en investering i framtiden som världen måste bli bättre att räkna på och med, att förvalta och försvara. De marina ekosystemen och havens resurser ska skyddas och restaureras.

Naturen har unika värden som alla måste kunna ta del av. Allemansrätten är en möjlighet som ger människor frihet att njuta av naturen och som få länder i världen kan erbjuda. Det är viktigt att balansen mellan äganderätt och allemansrätt inte störs genom en kommersialisering av allemansrätten.

Människan har ett särskilt ansvar att agera så att andra levande varelser också kan fortleva. Ett tydligt ansvarstagande och respekt för djur och natur, ska kombineras med en aktiv förvaltning av rovdjur och klövvilt och en stark äganderätt. Det man äger har man också ett ansvar för att vårda.

Hela landet bidrar till ett hållbart samhälle

En levande landsbygd är förutsättningen för ett hållbart samhälle. Landsbygden är platsen för framväxten av den gröna energin. Sverige ska visa vägen för hur skogen kan utvecklas som källa till biologisk mångfald, biomassa och som kolsänka. Svenskt jordbruk, fiske och jakt ska ta ledningen för den klimatsmarta, sunda och säkra maten. Svensk djuruppfödning bidrar också till ett öppet landskap och möjliggör produktion av biogas. Förutom skogen och vattnet så kommer den stora utbyggnaden av vindkraft i huvudsak att ske på landsbygden. Solkraft kommer byggas ut i hela Sverige. Naturnära turism och upplevelser kan skapa både förståelse för miljöutmaningarna och nya jobb. Allt detta ger en unik möjlighet för landsbygden att ta ledningen i grön näringslivsutveckling för nya företag och hållbara jobb.

Samtidigt krävs miljövänliga och klimatsmarta lösningar i städerna genom effektiva transporter och samutnyttjande av gemensamma ytor. Att bygga hållbara städer är en av de största miljöutmaningarna i Sverige och andra länder.

Oavsett om vi bor i staden eller på landsbygden, behöver hela landet bidra. Stad och landsbygd behöver varandra i omställningen till ett hållbart kretsloppssamhälle.

Bli medlem i Centerpartiet