Annie Lööf: Inför extern rättning av nationella prov

För att förstärka kvaliteten i skolan vill Centerpartiet införa extern rättning av nationella prov.
Det innebär att proven inte längre rättas lokalt på skolan, vilket gör att risken för betygsinflation minskar.
- Jag tror att det här kommer att ha en stor och viktig påverkan på hur man kan se hur olika skolor uppfyller kvalitetskraven, säger Annie Lööf i Dagens Nyheter.

Centerpartiet tycker att Socialdemokraterna börjar i fel ände när de gör stora ingrepp i välfärdsverksamheter, exempelvis vård och skola, och begränsar möjligheten att göra överskott.

Centerpartiet vill hellre införa högre kvalitetskrav på dem som driver verksamheterna.
- Att prov rättas externt istället för på skolan är ett sätt att ytterligare skärpa kvaliteten för såväl privata som offentliga alternativ. Centerpartiet står upp för valfrihet inom välfärden. För vår del är det viktigt att ha fokus på ökade kvalitetskrav, skarpare tillsyn men bibehållen valfrihet, säger Annie Lööf.

I dag har de nationella proven två syften. Dels ska de ge en rättvis grund för betygssättning, och dels ska de kunna ligga till grund för rättvisande jämförelser mellan skolor, huvudmän och kunskapsutveckling på nationell nivå. För att det ska fungera krävs att de nationella proven bedöms likvärdigt.
- Tyvärr bedöms inte proven likvärdigt idag. Hur de nationella proven rättas skiljer sig mycket från skola till skola. Därför bör nationella prov rättas externt. Det skulle stärka likvärdigheten mellan elever som betygsätts utifrån de nationella proven, säger Annie Lööf.

Förslaget innebär även en tidseffektivisering för lärarna.
- I dag lägger landets lärare väldigt mycket av sin arbetstid på att rätta prov. När de nationella proven rättas externt så frigörs tid för lärarna, samtidigt som rättningen av de nationella proven kan ske på ett mer sammanhållet sätt. Detta förslag skulle därmed minska lärarnas arbetsbelastning eftersom de då inte behöver lägga tid på att rätta nationella prov utan kan fokusera på undervisningen, säger Annie Lööf.

I kommande budget avser Centerpartiet avsätta 50 miljoner kronor till extern rättning av nationella prov. Det handlar om resurser för implementering av reformen och att påbörja digitalisering av prov, vilket skulle underlätta både hantering och rättning.