1 miljard till civilsamhället för ökad trygghet

I dagens SvD presenterade Annie Lööf en miljardsatsning på civilsamhället.
Det är en del av Centerpartiets kommande budget och ska bidra till såväl bättre möjligheter för människor att hitta ett jobb, som att öka tryggheten i de mest utsatta områdena i landet.

- Tudelningen är en av våra största samhällsutmaningar. Med den här miljarden vill Centerpartiet rikta resurser mot civilsamhället och stärka exempelvis idrottsföreningar och ideella organisationer i deras jobb med att skapa kontaktnät i samhället, öka tryggheten och bli en länk till jobb, säger Annie Lööf.

Centerpartiet satsar 600 miljoner på civilsamhället för att förbättra integrationen och på att fler ska få jobb. Det handlar bland annat om stöd till mentorskapsprogram och till ideella aktörers arbete med att få fram praktikplatser.
- Det civila samhället gör ovärderliga insatser redan idag med att skapa framtidstro, sammanhållning och vara en kontaktskapande yta. Genom att öka resurserna till de aktörer som kan vara länken till ett jobb och en egen försörjning så ökar möjligheterna för fler att få ett jobb och därigenom förbättra integrationen, fortsätter Annie Lööf.

Satsningen innehåller även 400 miljoner specifikt till de områden runt om i landet som polisen pekat ut som särskilt utsatta. Pengarna ska gå till lokalt brottsförebyggande arbete och en tryggare och smartare stadsplanering.
- Vi har tidigare satsat 2,4 miljarder på polisen och presenterat reformer för fler jobb. Nu adderar vi ytterligare en pusselbit genom att stödja det viktiga brottsförebyggande arbete som redan idag görs av civilsamhällets olika aktörer i dessa områden, säger Annie Lööf.
- Vi avsätter bland annat pengar till trygghetsskapande stadsplanering i dessa områden. Det handlar om att förbättra belysning, kameraövervakning på vissa platser och om att bygga på ett sätt som ökar tryggheten och minskar möjligheterna till kriminella handlingar, avslutar Annie Lööf.

Läs hela artikeln på SvD Debatt
Läs vår rapport , 362.5 kB.