Så minskar vi kostnaderna för mottagandet

Kostnaderna för flyktingmottagandet väntas öka kraftigt. För att klara integrationen föreslår nu Centerpartiet flera åtgärder som minskar utgifterna, berättar Emil Källström i en intervju i DN. – Vi tittar nu på varje utgiftskrona och drar ned rejält på kostnaderna.

För nästan exakt ett år sedan slöts en migrationsuppgörelse mellan Alliansen och regeringen. Då handlade debatten om hur många flyktingar som sökte sig till Sverige.

Debatten har på senare tid alltmer kommit att handla om kostnaderna för mottagandet, som förväntas öka kraftigt. Centerpartiet lägger nu därför fram förslag på flera åtgärder för att minska kostnaderna för flyktingmottagandet.

– Det är en självklarhet att man ska kunna söka asyl. Men det betyder inte att man automatiskt har rätt till generösa ersättningar och bidrag om man beviljas asyl. Tvärtom, här måste vi vara väldigt försiktiga med skattebetalarnas pengar, säger Emil Källström, ekonomisk-politisk talesperson i Centerpartiet.

Det handlar om tre förslag för att få ned utgifterna:

1. Nyanlända över 65 år får i dag full garantipension, trots att de inte bott i Sverige. Centerpartiet vill ta bort den möjligheten och ge nyanlända pensionärer samma ersättning som inrikes födda som bott utomlands och flyttat tillbaka vid pension.
  2. Föräldrapenning till nyanlända med barn över två år slopas med Centerpartiets förslag. I stället hänvisas barnen till förskolan. Åtgärden motverkar också risken att nyanlända kvinnor blir fast i hemmet och hamnar utanför arbetsmarknaden.
  3. Centerpartiet vill avskaffa efterlevandestödet för ensamkommande.

Totalt sett sparar vi drygt 500 miljoner redan nästa år, vilket växer till över 700 miljoner 2020.

– Vi kommer att återkomma med fler förslag för hur vi begränsar kostnadsökningarna kopplade till migration och integration. Grunden måste vara att fler delar av den svenska välfärden är något man kvalificerar sig in i genom arbete, säger Emil Källström.

Läs artikeln i DN