Het debatt i Jönköping

Idag var det dags för det fjärde stoppet på Annie Lööfs och Jonas Sjöstedts debatturné genom Sverige.

Högskolan i Jönköping var värd för debatten och det ämnena för dagen var Landsbygd, integration, jobb och välfärd.

Publiktrycket var hårt och arrangörerna fick byta till en större lokal hela två gånger. När debatten väl drog igång var det inför en så gott som fullsatt aula. Över 400 personer fanns på plats enligt arrangörerna.

Debatten blev tidigt het och redan i de första replikskiftena blev skiljelinjerna tydliga mellan de bägge debattörerna. I jobbfrågan slog Annie Lööf tidigt fast att det är sänkta kostnader att anställa de som idag står allra längst ifrån arbetsmarknaden som är vägen framåt.

– Det gäller att vi ser till att de som idag står utanför arbetsmarknaden, inte sällan de som kommit nya till vårt land, kan gå från låga bidrag till ett jobb och egen försörjning. Vi vill slopa arbetsgivaravgiften helt de två första åren för nyanlända, unga och långtidsarbetslösa, bara så kan vi minska tudelningen, sa Annie Lööf.

Även i välfärdsdebatten var det konflikten tydlig. Annie Lööf pekade på att Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet alltid börjar i fel ände när de enbart fokuserar på vinsten och helt struntar i den avgörande diskussionen om hur vi kan bibehålla valfriheten och stärka kvaliteten.

– Den svenska skolan är unik ur perspektivet att den är avgiftsfri och att man själv får välja var vilken skola man vill gå i, utan att behöva vare sig kontanter eller kontakter för att göra så. Det vill vi slå vakt om, sa Annie Lööf.

– För mig bör fokus ligga på kvaliteten i välfärden. Hur vi höjer den och skapar en kvalitativ skola, vård och omsorg oavsett utförare. Här skiljer sig Centerpartiet och Vänsterpartiet tydligt åt, fortsatte Lööf.

Under den sista delen av den timslånga debatten var ämnet landsbygd. Bortsett från att lyfta hur Centerpartiet vill fortsätta bygga ut bredbandet, skapa likvärdiga förutsättningar i hela landet och stärka de gröna näringarna pekade Annie Lööf på hur den kilometerskatt som Vänsterpartiet vill införa skulle slå mot landsbygden.

– Hur gynnar det en åkare i Jönköpings län att det, med din kilometerskatt, blir 200 000 kronor dyrare per lastbil och år? Hur stärks svensk skogsindustri av att de får ökade kostnader med 2 miljarder? Hur ska det gå ihop Jonas Sjöstedt, frågade Annie Lööf i en het ordväxling.

Här kan du se debatten i sin helhet.