Efter drönardomen: C begär IP-debatt mot justitieministern

Efter ett domslut i Högsta förvaltningsdomstolen ska drönare med kameror klassas som övervakningskameror.

Rickard Nordin, Centerpartiets energipolitiske talesperson, anser att politiken inte hunnit med tekniken på området och har därför tagit initiativ till en IP-debatt mot justitieministern.

– Det är uppenbart att lagen behöver ses över, säger Rickard Nordin.

Rickard Nordin har under dagen lämnat in en interpellation till justitieminister Morgan Johansson. Bakgrunden är det domstol i Högsta förvaltningsdomstolen som gör att drönare klassas som övervakningskameror. Domslutet innebär att varje fototillfälle behöver tillstånd från länsstyrelsen.
Rickard Nordin skriver i sin begäran om debatt mot ministern att gränsdragningarna genom domen blivit mer eller mindre ohållbara:
”Det är tillåtet att filma på allmän plats om du håller i en mobiltelefon, en selfiepinne skulle däremot med en strikt tolkning kunna vara olaglig, eftersom kameran är monterad på en anordning. Stativ med självutlösare är otänkbart.”

Rickard Nordin vill därför veta om justitieministern avser att göra förändringar i lagen.
– Det finns ett mått av integritetsproblem i användandet av drönare, men jag tror inte alls att lösningen ligger i att mer eller mindre totalförbjuda tekniken. För det blir konsekvensen när varje enskilt fototillfälle ska kräva tillstånd, säger Rickard Nordin.

Han menar att en konsekvens är att många företagare som investerat i tekniken och byggt upp företagets verksamhet på drönare drabbas hårt.
– Man har gjort en investering i tron att det här var fullt lagligt och nu visar det sig vara pengar i sjön. Det är extremt olyckligt och ett klassiskt exempel på regelkrångel som skapar mer jobb för det offentliga och minskar möjligheterna för personer och företag att driva verksamhet, säger Rickard Nordin.
– Min förhoppning är givetvis att ministern öppnar för en förändring så att drönare även i framtiden ska kunna användas, säger Rickard Nordin.

Läs intervjun med Rickard Nordin på SVT Nyheter