Ola Johansson: Samma rättigheter måste gälla för alla familjer

Lagen måste ändras så det blir enklare och går snabbare att bli vårdnadshavare. Det skall gälla om föräldrarna är två kvinnor, två män, eller identifierar sig som en kvinna och en man, skriver Ola Johansson ( C), riksdagsledamot och Centerpartiets nya talesperson i HBTQ-frågor, i en debattartikel i GP.

Centerpartiets politik utgår alltid från alla människors lika rätt och värde. Den som älskar någon av samma kön ska ha samma rättigheter som människor som älskar någon av motsatt kön. Ett jämställt samhälle som är fritt från diskriminering ska också gälla alla.

Under sommaren har det på olika håll i landet firats Pride-veckor där många centerpartister har gått med i tågen. För oss är kärleken något personligt som ingen utomstående ska ha rätt att sätta sig över eller ifrågasätta, skriver Ola Johansson.

Vi tycker det är fel att så kallat surrogatmödraskap inte är tillåtet. Lagen måste ändras så altruistiskt värdmödraskap, där en kvinna frivilligt lånar ut sin livmoder utan krav på ekonomisk ersättning, tillåts i Sverige. Ett heterosexuellt par som inte är gifta betraktas inte som vårdnadshavare båda två förrän pappan utretts och ”erkänner” faderskapet. Det är kränkande och framförallt tar det tid innan barnet också formellt har rätt till båda föräldrarna.

Allt detta vill Centerpartiet ändra på. Riksdagen har beslutat ställa sig bakom oss, men regeringen som utreder frågan har ännu inte lagt något förslag, skriver Ola Johansson.

Läs hela artikeln på GP.se här.