Sommartal 2013

Välkomna hit till mitt allra första sommartal. Min man ifrågasatte faktiskt att jag skulle hålla ett sommartal i augusti, han påstod att sommaren snart är över. Dumheter skulle jag vilja säga. Det är en fråga om inställning.

Faktum kvarstår dock, snart är det bara ett år till kvar till valet. Det är uppenbart att kampen kommer att stå om jobben. Men det handlar om mer än så.

Det handlar om tron på att kreativa människor kan göra att jobben blir hur många som helst. Mot tanken att de jobb vi har måste skyddas från andra som vill ta dem.

Det handlar om synen på att unga kan själv, om vi bara ger dem förutsättningar. Mot synen att de gör sig bäst på en datakurs hos AMS.

Det handlar om att leverera resultat. Och besked. Mot en statsministerkandidat som ägnat det senaste året åt att fullända sina talanger i tysta leken.

Det är drygt ett år kvar till valet. Och oerhört mycket står på spel. Jag tänker inte på makt och ministerposter. Jag tänker på hur mycket det finns kvar att göra på reformagendan, för ett öppnare, friare och grönare Sverige.

Vi är inte framme än. Men om någon annan får bestämma så kommer vi aldrig att komma dit. Så stor är insatsen i nästa val. Kom ihåg det.

Det är värt att kämpa för. Och nu börjar valrörelsen.

Det är lågtryck i Bromölla. Om inte faktiskt, så i alla fall bildligt. Låt oss börja en sommarresa genom Sverige just där. Här är arbetslösheten för unga högst i hela landet, fler än var tredje ung saknar ett jobb att gå till.

I den lilla skånska orten bor 23-åriga Josefine. Häromdagen berättade hon på radion om hur hennes samborelation sprack när arbetslösheten knackade på dörren. Hur hon fick flytta hem till föräldrarna och inte riktigt känner igen den ort hon växte upp i.

Jag tycker att Stefan Löfvén ska ta en tur till Bromölla. En tur till verkligheten. Sväng tillexempel förbi Böckmans konditori och bowling. Det vore ett bra tillfälle att berätta om det socialdemokratiska receptet för fler jobb till unga. Dubbel restaurangmoms och dubbel kostnad för att anställa unga. Be kunderna dricka upp kaffet innan du börjar, det finns risk att de sätter det i halsen.

Berätta för Josefine att du vill göra henne dubbelt så dyr att anställa. Eller att du, med stor precision, vill höja skatten på de branscher som anställer flest unga.

Din politik är ett svek mot dem som står utanför arbetsmarknaden och vill komma in. De som har fastnat i glappet mellan skolan och någonting ännu okänt. De som ännu inte har kunnat börja sitt vuxna liv, fastän det var dags för länge sen.

Det är lågtryck i Bromölla. Och hos Socialdemokraterna på Sveavägen råder uppenbarligen tät dimma.

Centerpartiet har länge velat ha ett riktigt lärlingssystem med möjlighet att lära på jobbet. Där kunskapen i händerna uppvärderas.

Alldeles för länge har svensk utbildningspolitik varit ett akademiskt resonemang på papper – med ytterst lite koppling till verkligheten. Det är dags att vi ändrar på det. Jag vill se fler lärlingar och fler företag som kan och vill ta emot dem. Det behövs både för ungas möjligheter till jobb och för företagens möjlighet att få rätt kompetens.

Därför vill Centerpartiet fördubbla det stöd som företagen får när de tar sig an en lärling, från dagens 30 000 kronor till 60 000. Vi behöver också titta på möjligheten att införa en lärlingsanställning, med en lärlingslön.

Det funkar utmärkt i Tyskland. I Holland. I Österrike. Och det borde rimligtvis funka här också.

Centerpartiet har under lång tid drivit på för att sänka trösklarna för unga. Det gläder mig att fler nu tycker som vi, även om det har tagit lite tid. I höstens budget behöver vi göra satsningar för att jobbpakten nu ska kunna bli verklighet. Det handlar om de så kallade YA-jobben, där unga kan kombinera jobb med utbildning. Upp till 25 procent av arbetstiden ägnas åt utbildning, och man går därför in med en lön som är lite lägre än om man hade jobbat full tid. Samtidigt vill vi införa ett handledarstöd och sänka arbetsgivaravgiften för dem som skapar YA-jobben.

Det kommer naturligtvis att kosta. Massor. Men riktiga insatser för riktiga jobb är väl investerade pengar. Tillsammans med en aktiv och ambitiös insats från fack och arbetsgivare kommer jobbpakten att leda till att fler unga får jobb, arbetslivserfarenhet och framförallt en schysst chans att påbörja ett liv som självständiga vuxna.

Att svaret på ungdomsarbetslösheten skulle vara dubbel arbetsgivaravgift, eller en återgång till bidragslinjen är ingenting annat än ett dåligt skämt.

Den som tar ungdomsarbetslösheten på allvar måste också vara beredd att presentera lösningar som gör skillnad. Inte för statsbudgeten och BNP:s skull. Utan för Josefins skull.

Vi tar bilen norrut i sommarsverige. Längs vägkanten myllrar det av skyltar, en del ser ganska oansenliga ut. En del av dem är troligtvis inte helt förenliga med Trafikverkets regler.

Men det som kan se ut som skyltar för caféer, hotell, bed and breakfast, älgsafari eller gårdsbutiker är i själva verket små monument över människors entreprenörskap. Var för sig är de ofta små arbetsgivare eller egenföretagare, men tillsammans en del av någonting stort.

Samtidigt som sysselsättningen inom många traditionella basnäringar i Sverige har minskat, har turismen bidragit med nästan 40 000 fler jobb sedan millennieskiftet. Med nästan 168 000 sysselsatta har besöksnäringen blivit en ny basnäring.

Och det är det här som är poängen. Fler och växande företag skapar fler jobb. Fler jobb skapar mer pengar till det som vi finansierar gemensamt. Det är så vi får råd med världens bästa skola till våra barn. Det är så vi kan vara säkra på att våra gamla får det bra även i framtiden. Det är så vi kan driva en vass miljöpolitik.

Vi behöver göra ännu mer för ett bättre företagsklimat. Därför kommer jag i höstens budget att prioritera frågor som gör att företag har möjligheter att stå starka i en stenhård konkurrens från omvärlden. Företagarna är våra jobbskapare.

Därför vill jag att vi sänker företagens kostnader, en viktig del i detta är att minska sjuklöneansvaret. Vi behöver flytta en större del av kostnaden från företaget till staten, i ett första steg genom att slopa den andra sjuklöneveckan. Det är viktigt både därför att det minskar risken med att anställa någon ny – och därför att de som tidigare varit sjukskrivna ofta, eller i längre perioder, lättare skulle få ett jobb.

Skiftnyckeln, pacemakern och Spotify har något gemensamt, de uppfanns av svenska snillen. Om det är något vi är riktigt bra på i Sverige så är det att tänka nytt, att hitta kloka lösningar på problem och att uppfinna nya varor och tjänster. Det brukar kallas innovationsförmåga – och här ligger en nyckel till vår framtida konkurrenskraft.

Inte att springa fortast. Utan att springa bäst.

Inte låga löner. Utan högt i tak för tankarna.

Ärligt talat, ibland har vi politiker en övertro på oss själva. Och ibland kan det nästan bli lite komiskt. Som tanken att ett innovationsråd lett av den kände nytänkaren Stefan Löfvén skulle revolutionera näringslivet i Sverige. Tillåt mig tvivla.

Nya idéer skapas genom att människors nyfikenhet bejakas, genom forskning i världsklass. Och genom att man ger människor och företag incitament att satsa på nya idéer.

Därför vill Centerpartiet att regeringen inför ett skatteavdrag för företag som investerar i forskning och utveckling, ett så kallat FOU-avdrag. Och jag vill att vi ger små och snabbt växande företag möjligheten att införa personaloptioner, som ökar de anställdas engagemang och delägarskap i företaget.

Tillgång till kapital är en springande punkt för företag som vill växa. Det är en flaskhals för tillväxt. Men från och med i höst kommer den som investerar i någon annans företag att ha möjlighet till en skattereduktion. Investeraravdraget kommer att hjälpa affärsänglar, men också mormor eller morfar som vill vara riskkapitalist i barnbarnets företag.

Alliansen har lovat väljarna att fortsätta arbetet med att göra det mer lönsamt att jobba. Mer pengar i plånboken ger människor mer frihet. Och jag vill att vi ska genomföra det vi lovat, nämligen ett ytterligare jobbskatteavdrag, en höjd brytgräns för den statliga inkomstskatten och en skattelättnad för våra pensionärer. Det är ett skattepaket som håller ihop. Men jag vill samtidigt vara tydlig med att nivån på skattesänkningarna måste diskuteras och avvägas mot andra viktiga reformer.

När vår sommartur genom Sverige gör en sväng in på den lite mindre vägen, bortom de stora motorvägarna kan den uppmärksamme notera att djuren har blivit färre. Och att buskarna har blivit fler. Att marken runt sommarstugan inte längre är öppen och att bonden i granngården inte längre driver sin verksamhet.

Växande dynamiska storstadsregioner är avgörande för Sveriges tillväxt. Men hela Sverige måste hålla ihop. Klarar vi inte det kommer vi att bli fattigare, mindre miljövänliga – och inte minst ett väldigt mycket tråkigare land att leva i.

Ett av verktygen för att skapa fler jobb och tillväxt i hela landet heter Landsbygdsprogrammet. Jag är den första att hålla med om att EU:s jordbrukspolitik är i behov av fler reformer – och det gäller även Landsbygdsprogrammet. Men det är inte samma sak som att de satsade pengarna inte gör nytta.

Landsbygdsprogrammet har gett tusentals människor möjlighet att få samma snabba digitala infrastruktur som den som bor mitt i en tätort. Det har gjort att svenskt jordbruk är ett av världens mest miljövänliga. Det har stärkt vårt jordbruks konkurrenskraft och det har skapat jobb. Min och Centerpartiets ambition är att nivån på programmet under de kommande sju åren ska vara den samma som idag.

Vi vill att våra djur ska ha det bra. Vi vill ha öppna landskap och vackra vyer. Samtidigt behöver vi inse att resten av världen producerar det mesta snabbare och billigare. Till stor del beror det på att de har lägre krav på både miljö, socialt ansvar och djurskydd.

Det är enkelt att inse att det är en ekvation som inte riktigt går ihop. Vi ska inte sänka våra krav, men vi måste kombinera dem med en möjlighet för den svenska landsbygden att överleva. Allt annat blir en oschysst dubbelmoral som ger biffen på grillen en bränd eftersmak.

Fler och fler partier verkar ha fått upp ögonen för landsbygden. Det går ju inte att göra annat än att välkomna det nya intresset. Men tyvärr blir orden bara vatten värda om man konsekvent straffbeskattar människor som bor där. Om man lastar ännu mer bördor på ett av världens mest miljövänliga jordbruk. Om man helt ogenerat beter sig som att tunnelbanans gröna linje går till Burträsk, via matbutiken i Långflon och fotbollsplanen i Dala Floda.

Jag är så otroligt trött på tomma ord, taktik och plakatpolitik som magiskt tajmar med tiden då många åker ut till sommarstugan på landet.

Nu är det upp till bevis. Jag förutsätter att alla dem som de senaste månaderna har sjungit landsbygdens lovsång också står upp för landsbygden nu, när det verkligen gäller. Hittills har verkligheten bevisat motsatsen.

Någonstans i sommarsverige står vita vindkraftsverk mot en bakgrund av gula rapsfält och en blå himmel. Jag tycker att det är betydligt vackrare än hängande högspänningsledningar från ett kärnkraftverk. För mig är det ett konkret bevis på en politik som levererar resultat. Sedan Alliansregeringen kom till makten har el som produceras av vindkraft sjudubblats.

Men ingen ska inbilla sig att miljö- och klimatproblemen är lösta. Två stora utmaningar som vi måste hantera snabbt är situationen för Östersjön och gifterna i vår vardag.

Det är miljöproblem som kommer oss väldigt nära och som berör oss alla. Det påverkar barnfamiljen som förväntade sig en dag vid glittrande vatten, men får vända vid badstranden därför att vattnet har blivit grönt av alger som blommar.

Det påverkar oss som köper nya träningskläder och upptäcker att de innehåller förbjudna gifter. Det påverkar föräldern som vill ge sitt barn mat utan hormonstörande ämnen.

En värld där vi misslyckas med att tackla de här miljöproblemen är en värld där människors liv begränsas och hotas. Det innebär att en generation tar sig friheter på bekostnad av en annan. Det blir en fet springnota som våra barn och barnbarn sen skamset får diska sig ur.

Det håller inte. Och även om Sverige är ett litet land, så måste vi ta ledningen i miljö och klimatarbetet. Ett rent hav och en giftfri miljö är två nödvändiga steg på vägen.

Därför vill jag att vi genomför satsningar på både Östersjön och på arbetet med en giftfri vardag i höstens budget. Regeringens satsning på lokala insatser för att minska övergödningen behöver förlängas och en handlingsplan för en giftfri vardag ska sjösättas. Vi har helt enkelt inte råd att låta bli.

Jag har gjort några nedslag i ett Sverige som jag är oerhört tacksam över att få leva i. Allt är långt ifrån perfekt. Men när jag dagligen möts av nyhetsrapporteringar från ett eskalerande inbördeskrig i Syrien och ett militärt övertagande i Egypten så är jag oerhört tacksam över att jag varje morgon vaknar och vet att dem jag bryr mig allra mest om är i säkerhet.

Vi har pratat om Syrien länge nu. Och medan vi har pratat har situationen eskalerat. Byar och städer har totalförstörts. Människor har utplånats. Avrättats. Mördats. Bombats.

Oskyldiga civila barn, kvinnor, och män har blivit brickor i ett fruktansvärt spel av etniska motsättningar och maktkamp. Det är en smärtsam påminnelse om att en arabisk vår inte skapar en demokratisk sommar.

Den internationella handfallenheten skrämmer mig – och måste upphöra. FN:s säkerhetsråd måste hänskjuta situationen till den internationella brottsmålsdomstolen.

Den som begår brott mot mänskligheten eller krigsförbrytelser måste ställas till svars och straffas.

Låt oss vara väldigt tydliga med att dagarna är räknade för den regim som vänder vapnen mot sitt eget folk.

Vänner, höstens budget är oerhört viktig. Inte därför att det närmar sig val. Utan därför att Sverige behöver fler gröna liberala reformer.

Jag har ingen sedelpress i källaren. Det är lika bra att erkänna direkt. Och de förslag jag har pratat om idag kommer att kosta ganska många miljarder. De innebär att andra områden kommer att få stå tillbaka och att vi kommer att få göra tuffa prioriteringar i de kommande förhandlingarna.

För mig finns, som sagt, några saker som kommer att vara särskilt viktiga:

Ett fungerande lärlingssystem

Sänkta kostnader för företagen genom ett borttagande av andra sjuklöneveckan

Insatser för en renare Östersjö och en giftfri vardag

Ett landsbygdsprogram på samma nivå som idag

Ungdomar. Landsbygden. Småföretagen. Miljön. Det är inga särintressen. Inga småsaker vi kan ta itu med när det blir tid över. Detta är helt avgörande frågor för Sveriges framtid.

De kommer att vara prioriterade för Centerpartiet. I den här budgeten. Och under många budgetar och arbetsår framöver.

Tack för att ni har lyssnat – och en trevlig sommar, det är länge kvar på den än…