Kommundagarna 2015

Observera att det talade ordet gäller.

Det här är en knorr. Den kommer vi nog alla ihåg. I slutet av EU-valrörelsen var djurskydd, antibiotikaresistens och grislöftet de frågor som dominerade. För första gången på länge blev hälsa och sund och säker mat tunga valfrågor. Vårt genuina engagemang lyste igenom och våra skarpa förslag vann väljarnas gillande. Det gav resultat på valnatten.

Ni har hört mig säga det förut men siffrorna tål att upprepas: vi ökade till 6,5 procent och gjorde vårt bästa EU-val på 19 år.

Man kan säga att höstens valrörelse fick en helt annan knorr. Ni minns säkert även de uppjagade känslor som denna rapport från Energimyndigheten framkallade hos Stefan Löfven. Då sa han att det bara var käbbel och viftade bort den – nu vill han att den ska ligga till grund för nya energisamtal.
Jag förutsätter att han läst rapporten denna gång.

Vi klarade oss bra även i valet i september. Bäst av Allianspartierna. Vi har än en gång gett svar på tal till alla svartmålande domedagsprofeter: det går aldrig någonsin att räkna ut Centerpartiet!
Vår valspurt var fenomenal. Vi ökade i kommunvalet och i landstings- och regionvalet. Vi ökade i många små landsbygdskommuner och i de största länen. Vi har tvåsiffriga valresultat i nära 140 kommuner och är idag med och styr i ungefär lika många.

Centervänner, nu ska jag säga något som kommer få er att applådera – vi är ett riktigt starkt kommunparti!

***
Tänk om Centerpartiet var lika starkt nationellt som i Dals-Ed, Nordmaling eller på Gotland. Det ni. Den utmaningen ligger framför oss och väntar. Det är ditåt vi nu ska i opposition.

För även om vi slet för att få en annan utgång så förlorade Alliansen valet i september. Det blev ett val utan verkliga vinnare. Men de röd-gröna fick flest mandat.

Hösten som följde var minst sagt turbulent. En historiskt svag regering. En budgetkris som blev en regeringskris och ett i vredesmod aviserat extra val med hot om fortsatt kaos i riksdagen.

Läget var låst. Och det kräver politiker som tar ansvar. Medan Stefan Löfven var upptagen med att skramla med vapnen och på fackpampsmanér hota med stridsåtgärder tog Centerpartiet ansvar för Sverige, denna gång för att få stabila spelregler på plats. Sverige måste kunna styras.

Förstå mig rätt: vi var laddade för ett extra val. Vi var väl förberedda och jag är övertygad om att vi återigen skulle ha gjort ett mycket bra val. Men Decemberöverenskommelsen handlade inte om extra val eller inte, utan om Sverige ska vara ett stabilt land med en regering som kan regera – och en opposition som kan opponera.

Bland de alternativ som stod till buds är Decemberöverenskommelsen det minst dåliga. Alla andra alternativ hade varit sämre:

Tänk er en italiensk situation med regeringar som, oavsett färg, faller som furor en gång i halvåret för att de inte dansar efter Sverigedemokraternas pipa.

Eller ett budget- och regeringssamarbete med Socialdemokraterna för ett eller flera av Allianspartierna.

Eller, hemska tanke, ett aktivt samarbete med SD om invandringspolitiken.

Vi valde då att göra upp. Inte om att stödja en socialdemokratisk budget eller sitta i en S-regering. Utan om hur Sverige ska styras.

Socialdemokraterna fick krypa till korset och skriva under på Alliansens förslag. Nu följer vi den princip som gällt i Sverige under årtionden: det största alternativet styr, oavsett politisk färg.

Stefan Löfven har fått erkänna att det finns en Allians, en stark och samlad opposition. Han kommer inte längre kunna gömma sig bakom utsträckta händer och ord om ”samarbete”, som saknar innehåll. Hans egen politik kommer att få möta väljarnas dom.

Vi kommer inte sitta stilla i båten. Tvärtom. Centerpartiet kommer utkämpa de politiska striderna, vi kommer att nagelfara de hundratals förslag som läggs på riksdagens bord. Vara den sittande regeringens politiska motpol. Visa på bristerna. Visa att det finns en annan väg att gå.
Det gör alternativen tydligare. Det stärker demokratin.

När Stefan Löfven lägger nya pålagor på småföretagen, när Åsa Romson målar fina miljöplakat men inte fokuserar på resultat, när Jonas Sjöstedt vill förbjuda både företag och valfrihet och när Gustav Fridolin återigen glömmer att Sverige är större än storstan. Då kommer Centerpartiet inte att vika en tum från den fria företagsamheten, från att miljö plus tillväxt är lika med sant, från människors självbestämmande och från att hela landet ska leva.

Vår närodlade politik behövs nu mer än någonsin. Vi kommer envist och målmedvetet fortsätta vår idéutveckling och aktiva opinionsbildning.

Mina vänner, Centerpartiet kommer stå ännu starkare i nästa val.

Det finns flera stora samhällsutmaningar, utmaningar som behöver nya svar och lösningar. Tre av dem vill jag särskilt nämna idag. Det handlar om:

Miljön och klimatet. Sverige måste fortsätta vara världsledande i miljö- och klimatpolitiken. Vi behöver fortsätta förena god miljö och ekonomisk tillväxt.

Modern landsbygd och hållbara städer. Sverige mår bra när alla delar av landet utvecklas och växer i takt.

Fler jobb för en förbättrad integration. Vårt mottagande för alla dem som söker skydd från förföljelse har allvarliga brister. Vi behöver en bättre integrationspolitik.

Först om MILJÖN.

Det här är miljöpolitik. Så nära oss. Så långt borta för över en miljard människor.

Fler faller offer för smutsigt vatten än för alla former av våld, krig inkluderat. Även om vattnet är smutsigt är det inte något ett törstigt barn kan motstå. Inte heller en törstande vuxen.

Problemet globalt – lösningen svensk. Miljöinnovationen Solvatten renar vatten med hjälp av solljus. Varje Solvatten-dunk räddar inte bara liv. Den sparar också över 2 ton koldioxid varje år, vilket motsvarar en bilresa på mer än 1400 mil.

Innovationen är en revolution. Inte minst för kvinnor i afrikanska utvecklingsländer. Med friskare barn finns möjlighet att utbilda sig eller tid att odla och sälja varor. Då finns hopp om en bättre framtid. Solvatten håller på att göra världen bättre.

Centervänner, Det är precis så vi ska tackla miljöproblemen och klimathotet. Miljö och tillväxt är kombinationen som lyfter människor ur fattigdom.

***
Centerpolitik och miljöpolitik har en lång gemensam historia, med rötter som går djupt in i vårt partis innersta väsen. Vill du se en miljökämpe i praktiken? Titta på en centerpartist.

MEN – och märk nu mina ord. Det är skillnad på miljöpolitik och miljöpolitik. För oss handlar det inte om att stoppa, hindra och förbjuda. Utan om framsteg, förbättringar och hållbar tillväxt.

Vår miljöpolitik innebär inte att tagelskjortan ska på eller att omöjliga uppoffringar måste göras. Det leder inte till miljöengagemang utan snarare till förnekelse och bortvända blickar. Det löser inga problem.

Gro Harlem Bruntland slog för länge sen fast att hållbarhet handlar om ekologiska, sociala och ekonomiska värden. Alla tre. Inte ett av dem.

Trots det har Miljöpartiet under allt för lång tid haft ensamrätt på att definiera miljöpolitiken i Sverige. Stoppa, hindra, förbjud. Om du lovar mest spelar det ingen roll om det håller tunt. Du hörs i alla fall mest på barrikaderna, även om du låter någon annan göra jobbet.

Centerpartistisk miljöpolitik är något helt annat. Vi gillar jobb och vi gillar tillväxt. Att saker kan göras lite bättre, att företagare, entreprenörer och innovatörer varje dag kan hitta nya, mer miljösmarta lösningar.

Som Solvatten. Som att kläderna kan produceras från träfiber istället för den vattenkrävande bomullsfibern. Som att fler hus kan byggas av trä istället för av mer resurskrävande betong. Eller som att bilen kan gå på restprodukter från skogen, eller på förnybar el, istället för fossil olja.
Centervänner, Vi står för en jordnära miljöpolitik som ger resultat. Vi kuvar inte människor under miljöoket utan ser dem och den hållbara tillväxten som en del av lösningen. Det är skillnaden mellan oss och Miljöpartiet!

LANDSBYGD/HELA LANDET

Den andra utmaningen handlar om landsbygden. Om ett land som växer i takt. Landsbygden behöver en tydlig och stark röst i svensk politik. Utan landsbygdens resurser, utan malmen, skogen, maten och mineralerna stannar Sverige.

Men utan jobb och företag, utan infrastruktur, stannar landsbygden.

Jag är uppriktigt oroad över hur styvmoderligt vänsterregeringen behandlar landsbygden. Ser de över huvud taget bortom tullarna på Södermalm? Är landsbygden en blind fläck? Ett Skansen för Romson? Något att hårt beskatta för Löfven?

Centervänner, Vi kommer aldrig att ge upp kampen för landsbygden. Vi kommer aldrig, aldrig att tröttna. Idag finns bara ett parti som ser hela landet – och det mina vänner. Det är Centerpartiet.

***
Vi kommer att fortsätta vässa vår politik för hela landet med siktet inställt på att Sverige både ska ha världens grönaste städer och modernaste landsbygd.

För tänk om Sverige kunde byggas ihop med grön, modern infrastruktur? Tänk om avstånden kunde kortas med höghastighetståg och arbetsmarknaden därmed växa? Tänk om byar och tätorter i Norrland kunde lita på uppkopplingen och mobiltäckningen? Tänk om bostäderna blev fler och strandnära?

På världens modernaste landsbygd tar det under en och en halv timme att åka från Jönköping till Stockholm. En kvart mellan Linköping och Norrköping. Resan in till knutpunkterna varierar, men därifrån går det snabbt, grönt och enkelt.

Där tar bredbandet dig på mindre än några sekunder till Museum of Modern Art i New York. Där kan du shoppa i vilket varuhus som helst med ytterligare några tryck på tangenterna. Där kan du obehindrat ha möten via Skype med människor från världens alla hörn. Oavsett var du bor.
Där ökar livsmedelsproduktionen, fler väljer att bli bönder för att kunna möta den stora efterfrågan på svensk mjölk, mör biff och rökt skinka.

Där förstår fler värdet av svensk mat och svenska bönders arbete. Där betalar människor lika mycket för mjölken som för kolsyrat vatten. Där har Mjölklöftet gett resultat.
Och – sist men inte minst, där dikteras inte villkoren för landsbygden av en socialdemokrat som har putsade lågskor på ladugårdsplan.

***
Du och jag har dragit en vinstlott. Jag vet att det inte alltid känns så. Men byt för ett ögonblick situation med någon annan.

Vattnet slår emot båtens skrovliga sida. Vågorna går höga. Det är smutsigt. Kallt. Fuktigt. Oron ständigt närvarande: kommer den lilla sjöodugliga båten med de många passagerarna att klara färden över Medelhavet? Om inte, vem är stark nog att klara sig i vattnet?

På det som kallas Dödens båtar trängs barn och äldre. Kvinnor och män. Friska och sjuka. Ensamma barn står nära främlingar, söker någon sorts medmänsklig värme. Håller i sig hårt. Ögonen är stora, blanka och rädda. Jagade.

De flyr från döden i Syrien och Irak, men många möter döden på vägen till trygghet.

Trots vetskapen om riskerna går flyktingarna ombord på båtarna. Det är deras enda utväg. Deras enda chans för att undkomma den brutala terror som terroristgruppen Islamiska Staten utövar. Båten symboliserar det enda smala hoppet om en bättre tillvaro.

Flykten är något som har präglat människor genom historien, genom alla tider. Flyktingar talar samma språk, utsatthetens språk. De har samma drömmar, samma längtan. Längtan efter den trygghet vi i Sverige kan ta för given.

Det är för dessa människor Sverige och Europa måste vara en trygg hamn. Det är endast vår slumpvisa lycka som gjort att vi föddes i länder som inte härjas av krig. Att det inte är vi som behöver ge oss ut i en uttjänt båt på ett stormigt hav. Behöver byta ut hela vår garderob mot två plagg i smutsig sliten bomull. En familj mot minnena av den. Endast vår slumpvisa lycka som gör att vi inte är dem.

Det får vi aldrig glömma.

***
Det är när vi möter utsattheten, möter det okända som vår medmänsklighet sätts på prov. Det är då det är upp till bevis om vi klarar testet.

Den kurdiske linsbonden Mehmet bor i Turkiet vid gränsen till Syrien. Mehmet är inte en man med stora resurser. Men han gör vad han kan för att de människor som flyr över gränsen till hans by inte ska behöva gå hungriga. För att de ska ha tak över huvudet. Tittar han genom en kikare så kan han se IS-soldater vandra in och ut i husen i Syrien. Han hör ljudet av kriget i vinden. Journalisten Mustafa Can har berättat Mehmets historia.

På tre månader har Mehmet ensam tagit emot 1000 flyktingar. Det är fler än vad Norge sa sig kunna ta emot på ett helt år.

Med bilden av Mehmets medmänsklighet och av de livsöden flyktingar bär på, är det en omöjlig tanke att bygga murar och sända tillbaka människor till vad de uppbådat all sin styrka för att ta sig ifrån.

Öppenheten måste bestå.

Men i tider av historiskt stora flyktingströmmar måste övriga europeiska länder ta ett mycket större ansvar än vad de gör idag. Ta emot fler flyktingar. Sverige ska inte göra mindre, men andra länder måste göra mer.

Här kommer Centerpartiet inta en pådrivande roll. Den europeiska solidariteten måste stärkas.
För kan linsbonden Mehmet, och kan ni i Borlänge, Säffle, och Uppvidinge – då kan Norge. Då kan Danmark. Då kan Finland.

Kära grannländer. Det är upp till bevis!

***
Så till den tredje utmaningen. Vår integration håller inte måttet. Det ska vi inte blunda för.

Läget ute i landet är alarmerande. Bristen på ordning, logistik och samordning omfattande. Jag hör det från er nästan dagligen. Mottagandet brister inte på grund av er, utan på grund av att kapaciteten och stödet från staten är otillräckligt.

Flyktingar skickas med kort varsel kors och tvärs över landet. De placeras i tillfälliga boenden som är både onödigt kostsamma och av undermålig kvalitet. Deras kompetenser fångas inte upp, jobbmöjligheterna är små. Dessutom skapar myndigheterna byråkratiska procedurer och påbud som överlappar varandra och kommunernas uppdrag. Bristen på flexibilitet leder ofta till kaos. Kaos som landar i kommunernas knä.

I detta läge är det helt fel av regeringen att avskaffa Integrationsministern. Det innebär inte bara att en högst ansvarig saknas, det saknas även samordning och en strategi för vad som måste göras.
Vad Sverige behöver är en konkret och jordnära integrationspolitik, som löser problemen. Byråkratiska regler måste ge vika för raka och enkla lösningar.
Behövs enkla bostäder. Bygg enkelt. Behövs enkla jobb. Tillåt tillfälliga sådana. Utgå ifrån vad kommunerna behöver för att klara situationen, inte utifrån vad statliga myndigheter begär.
Centervänner, De människor som kommer nya till vårt land, förtjänar inte enbart vackra ord utan också konkret handling.
***
Idag presenterar Centerpartiet därför en rapport med 20 konkreta integrationsförslag. Några av dem kommer jag nu att redogöra för:

Det första beskedet handlar om bostäder.

Bristen på boenden är akut, reformer måste ske både på kort och lång sikt. Vägen till ett värdigt boende gå snabbare. Bostadsmarknaden måste bli friare och byggreglerna enklare. Normen för hur stor en lägenhet måste vara behöver ses över och modullägenheter byggas för att få fram fler bostäder snabbt. Reglerna för upphandling gällande asylboenden måste förändras med mer fokus på kvalitet och med längre upphandlingstider än idag, för att öka förutsägbarheten och få ned kostnaderna.

Dessutom vill Centerpartiet införa en första boende-garanti. Många nyanlända har svårt att få ett första hyreskontrakt. För att underlätta mottagande bör kommunerna gå in som garant mot hyresvärden. Den ekonomiska risk kommunen tar ska täckas av staten.

Mitt andra besked handlar om kommunerna.

Det är uppenbart att de kommuner som tar emot många flyktingar måste få bättre kostnadstäckning. Som ni läste i Svenska Dagbladet i morse så kräver nu Centerpartiet full ekonomisk kompensation. Något annat är orimligt. Kommunerna måste också få vara mer involverade i planeringen, veta när och hur många människor som kommer. Migrationsverket måste helt enkelt bli bättre på att föra dialog och samordna sig med kommunerna.

Men, även utbildningsmöjligheterna måste förbättras.

Centerpartiet vill införa intensivkurser i svenska för alla nyanlända barn. Barnen ska ges tillräckligt med stöd för att lära sig språket genom förberedande introduktionsklasser med intensiv språkundervisning. Utbildningen ska bekostas av staten och finnas tillgänglig i alla kommuner, antingen på plats i skolan eller via fjärrundervisning. På så sätt kan barnen bli bättre rustade både för skolan och för ett framtida liv i Sverige.

Mitt tredje besked handlar om jobben.

I år beräknas runt 95 000 människor komma hit. Jobben är nyckeln till integration. Det ska inte behöva ta flera år för dessa människor att få ett jobb. Hälften av dem ska inte behöva sakna jobb efter fem år.

Dels måste de kunskaper människor kommer hit med snabbare värderas rätt. Idag letar man i Västra Götaland efter läkare på olika flyktingförläggningar för att möta behoven inom sjukvården. Om arbetet med att bekräfta dessa människors kunskaper kunde påbörjas redan under asylprocessen skulle stora vinster göras, både för den enskilda människan och för samhället.

Men ska fler jobb skapas krävs det också att vi vågar tala om elefanten i rummet: behovet av en flexiblare arbetsrätt och lägre trösklar till jobb genom olika former av lärlings-och praktiklöner.
Även för den som inte är läkare eller ingenjör måste det finnas jobb. Centerpartiet vill därför inför en lära-svenska-praktik med lägre lön.

Till en lägre lön ska nyanlända kunna arbeta upp till två år, samtidigt som man lär sig språket. Utvecklar sin kompetens, knyter kontakter på arbetsmarknaden och stärker sina chanser att få ett varaktigt jobb.

Vi centerpartister är praktiskt lagda. Vi vill se verkstad och konkreta resultat. Ett problem är bara ett bekymmer till dess det fått en lösning. De besked jag gett idag ska ge kommunerna bättre verktyg så att mottagandet och integrationen kan förbättras. Människor är en tillgång, nya invånare en potential
Med rätt reformer på plats kommer vi att kunna förvandla utmaningarna till möjligheter och hoten till styrkor. Med rätt reformer kan Sverige få en integrationspolitik värd namnet.

Centervänner,

Vi har nu gått in i en ny tid som oppositionsparti. En sak kan ni vara säkra på: Vänsterregeringen kommer inte att få en lätt match de kommande åren.

Centerpartiet står redo att varje dag ta fajten om att vinna väljarnas förtroende. Oavsett om debatten handlar om för Socialdemokrater kontroversiella rapporter eller om grisen ska ha knorren kvar. Tillsammans är vi starka, det kommer vi att bevisa i nästa val, och varje dag fram till dess.

Tack!