5 km under aprilsolen

Kom just in efter att ha sprungit 5 km i den underbara april solen. Tänkt att en träningsstund varje dag kan ge så mycket energi, bot trötthet, rensa tankarna och vara så skönt. Insikten kom till mig rätt sent. För några år sedan öppnade plan 13 på Gävle sjukhus. Sjukhusets översta våning är ombyggt till ett av Sveriges finaste gym. Där kan man springa med en vidunderlig utsikt över Gävle, hamnen och havet. En hälsosatsning från en arbetsgivare som heter duga. Lena Munkhammar, förutvarande sjukhusdirektör, numera VD på Gävletidningar var mamma till satsningen. Klokt använda pengar kan man tycka när man ser hur välanvänt gymmet är, inte bara av vältränade ambulanskillar utan minst lika mycket av 55 åriga undersköterskor.

Daniel Westling är också i gymbranschen. Måtte hovet ha förstånd att ge honom titeln prins den dag han äktar kronprinsessan. Allt annat vore trams. Kungahuset betyder oerhört mycket för det svenska samhället. Nalin Pekgul, ordförande i socialdemokratiska kvinnoförbundet och invandrare, hade många kloka tankar på det temat.

Fawzia Gailiani driver också ett gym. Hennes gym ligger i Herat, Afghanistan. Förutom att driva ett gym har hon med 16 885 röster blivit vald till det Afghanska parlamentet. Hon är den enda kvinna som segrat i en provins. Övriga fyra kvinnliga vinnare i valet kom från huvudstaden Kabul. Ett av argumenten som användes för att värva röster på kvinnliga kandidater var att de inte hade blod på sina händer till skllnad från så många andra.