Den osynliga arbetslösheten

Tänk så enkelt det kan vara. Ifrån de socialdemokratiska tribunerna utgick under gårdagen budskapet att arbetslösheten och då framförallt ungdomsarbetslösheten snart är ett minne blott. Ingen trodde Göran Persson kommer att vara intresserad av i valrörelsen diskutera något som då inte längre är ett problem. Istället ska vi slåss mot Svenskt Näringsliv dundrade de socialdemokratiska potetnaterna. Företagasledare som ger sig in i den politiska debatten är av ondo enligt partisekreterare Ulvskog.

Vilket önsketänkande från regeringens sida. Jag ser i min egen närhet att Persson inte har rätt. Jag kan på rak arma räkna upp ett tiotal arbetslösa. De kan nog de flesta göra. SCB arbetslöshetssiffror från förra veckan visar också att ungdomsarbetslösheten inte har minskat. Den ligger kvar på cirka 13 procent. Skulle SCB räkna arbetslöshetssiffror som man gör i övriga EU länder, och inte på regeringens hemmasnickrade egna lilla sätt, skulle et visa sig att den totala arbetslösheten ökat från 7,4 till 7,8 procent.

Att sossar lossas som inte arbetslösheten finns kan förstå är partitaktik. Känns igen från den klassiska Monty Python sketchen " This parrot is not dead, it is only sleeping". Vad jag däremot inte kan förstå är det smarta i att utmåla de svenska företagarna som roten till det onda. För tankarna till hetsen mot kulakerna under trettiotalet. Böndernas fel att det inte finns mat till den svältande sovjetbefolkningen.