BNP

Rasism och främlingfientlighet är en mycket obehaglig företeelse. Tankarna har gång på gång orsakat stort mänskligt lidande, död och många gånger även krig. Rasism är i grunden odemokratisk då den grundar sig på att alla människor är inte lika mycket värda.

Rasistisk partier som Sverige demokraterna har fått fäste i Sverige, om än svagt. De finns i enstaka kommunfullmäktigen och nu även kyrkomötet. Vi har alla ett stort ansvar i att bemöta deras argument utan att för den skulle ge dem onödig uppmärksamhet.

I dagens lokalval i Storbritannien finns risk för att rasistiska British Nationalist Party kommer in i ett antal kommunfullmäktige församlingar. BNP är ett mycket obehagligt rasistiskt parti. Liksom Sverigedemokraterna säger man sig stå för lag och ordning men har många kriminella bland sina företrädare. En journalist vid namn Jason Gwynne har wallraffat i BNP och avslöjade bland annat hur man organiserade misshandel av vissa politiker, stoppade avföring i postlådorna hos andra. Det är samma bild som wallraffande Daniel Poohl avslöjade hos svenska nationaldemokraterna. (Han arbetar på EXPO, en suverän svensk stiftelse i kampen mot rasism).

Bland annat Ärkebiskopen av York (näst ärkebiskopen av Cantebury den högste prelaten i landet), själv född i Uganda, har tagit aktiv del i att motarbeta BNP. Må han och alla andra kloka britter lyckas!