Så sjunger AMS

Generaldirektör AMS Bo Bylund är en trogen socialdemokrat. Sambo med ett statsråd och med ett långt förflutet i partiet gör nu vad hans uppgift är. Berättar hur bra allt kommer att bli. Dock inte just nu utan nästa år. För från och med nu och framförallt 2007 kommer det att bli 130 000 nya jobb. Han förvånar ingen. Alla har vetat att socialdemokraterna skulle göra vad de är duktiga på. Se till att statistiken blir bra lagom till valet. Det gör man med en uppsjö av olika arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Jag hoppas ändå att han har rätt. Men även om kristallkulans 130 000 nya jobb dimper ner så lär det dock inte räcka då mer än en miljon svenskar idag står utanför arbetsmarknaden.

Själv tror jag att riktiga jobb inte skapas av AMS utan av riktiga företagare. Små företagare som vågar anställa en till. Stora företag som väljer att stanna i Sverige och inte flytta produktionen utomlands och framförallt genom löntagare som vågar ta steget och starta eget.