Pinsam Hörnlund

Jag trodde att centerpartisten Börje Hörnlund gjort sin alltimelow när han för ett år sedan gick till angrepp på Maud Olofsson med beskyllning om inkompetens. Han lyckas nu slå sitt bottenrekord genom att på DN debatt beskylla henne för maffiametoder. Hörnlund vet att i brist på sakfråga kan man alltid få uppmärksamhet i riksmedia genom att gå till personangrepp på företrädare för det egna partiet. I linje med den logiken kommer han väl om ett år att angripa Maud för lönnmord eller knarkhandel.

Den politiska fråga som Hörnlund försöker lyfta är den kommunala skatteutjämningen. Det är ingen hemlighet för den som följer svensk inrikespolitik att de fyra allianspartierna har delvis olika ingångar i frågan om hur den kommunala skatteutjämningen ska se ut. Regeringens beslut är självklart ett resultat av kompromissande där det för alla som kan ana sig till partiernas utgångspunkter är uppenbart att Centerpartiet varit lyckosamt i kompromissandet.

När Börje Hörnlund i det läget väljer att gå till ett oförsonligt personangrepp på Maud Olofsson leder bara till att hans anseende i breda centerkretsar ytterligare försämras.

Måtte jag inte bli en bitter gammal man som fördriver ålderns höst med att spy galla över mina efterträdare.