Nog är det väl märkligt

att det ska vara så svårt att komma överens... I EP valet blev socialdemokraterna fjärde största parti i Stockholm. Mindre än miljöpartiet. Därför blir det viktigt för Stockholmssossarna att visa skillnaden mellan sossar och miljöpartister. Samtidigt som Mona Sahlin ska skapa ett trovärdigt regeringsalternativ. Igår berättade Ekot att regeringen idag ska besluta om Förbifart Stockholm. Sveriges geografi skapar bekymmer. Ett sådant är att Mälaren ligger där den ligger. Ta sig förbi Mälaren gör man över broarna i Stockholm vilket ställt till rejäla bekymmer. Inte minst med tanke på att Stockholm växer med 30 000 innevånare per år. En lösning för tågtrafiken byggs redan med en stor tunnel under Stockholm och Mälaren. Nu kommer också en lösning för biltrafiken. Miljöpartiets talesman i trafikfrågor riksdagsledamoten Karin Svensson Smith säger att beslutet är obegripligt medan socialdemokraterna under ledning av trafiklandstingsrådet Dahlberg säger att motstånd mot förbifarten är kontraproduktivt. Hur blir det då i en tänkbar vänsterregering. Sätter miljöpartiet stopp för tunnelbyggena eller blir det sossarna som bestämmer. Hör ibland argumentet att det är fel att satsa pengar på järnväg och vägar i Stockholm när det finns så stora behov i resten av landet. Jag har lite svårt att förstå resonemanget. Hela Sverige är beroende av att vi inte får en trafikinfarkt i Stockholmsområdet om 5 till 10 år.