Vänstern och sjukvård

Jag fick nyligen frågan vad jag tyckte om vänsterpartiernas sjukvårspolitik. Mitt svar var att frågan är omöjlig att besvara därför att vänsterpartierna inte har någon gemensam sjukvårspolitik. Nu har den presenterats!!!! Återigen kommer man att föra en sjukvårdsdebatt utifrån vad som måste STOPPAS. Inför valet 2002 lagstiftades om en stopplag. Den revs med miljöpartiets hjälp upp efter valet men återkom inför valet 2006.  Stopplag i sjukvården är sossarnas förtvivlade försök att föra debaten utifrån "den fattige ska inte behöva dö för att plånboken är tom".  Kontrasten blir mycket tydlig mellan vänsterns sjukvårdspolitik och det förslag som förra veckan presenterades från alliansens sjukvårdspolitiker. Svensk sjukvård är en av västvärlden mest omjämlika. Rika och välutbildade  får bätre vård än den som erbjuds arbetare och invandrare. Det beror på sjukvårdköer och inget annat. Oavsett om det handlar om brödköer i Leningrad eller vårdköer i Gävle så är det kontakter eller kontanter som gäller.  För mig blev det så uppenbart när jag för flera år sen träffade Medicin Direkt i Östersund. En mottagning som bygger på att man betalar vad läkarbesöket kostar ( 700 kronor). Jag sa då att de enda som kan har råd med att betala 700 kronor är väl överklassen från Frösöns gräddhylla och fick till svar från Börje Olsson att överklassen på Frösöns gräddhylla  inte behövde komma till honom. De kände alltid en överläkare på lasarettet som gav vård direkt. De som kommer till Medicin Direkt, sa Börje, är den ensamstående mamman i Brunflo. Hon har hela dagen försökt komma fram på telefon till hälsocentralen men inte lyckats. När hon väl ska ställa frågan om sin treåring som han ont i örat får hon höra att det inte finns några tider kvar. Det är köerna i vården som skapar ojämlikhet. Kömiljarden (som vänsterpartierna vill avskaffa) och vårdval Sverige gör att väntetider snart inte existerar.  Nu ska det fria vårdvalet avskaffas varefter man ska dra samma vals om 2002 och 2006 nämligen att en stopplag är lösningen på alla problem i svensk sjukvård.  Är det inte patetiskt! Vänsterpartiernas sjukvårdspolitiker skulle må bra av att jobba i sjukvården!!!