Gå till innehåll
Familj som är glad framför vindkraftverk

Grön tillväxt ger fler jobb, bättre skolor och god omsorg

Centerpartiet tycker att klimatomställningen är en chans.

Om vi satsar på grön teknik och fossilfri energi kan vi minska utsläppen och skapa jobb. Med fler jobb får vi mer pengar till vård, skola och omsorg.

Våra förslag

Vi vill ha mer energi utan fossila bränslen. Därför vill vi:

  • Säga ja till all fossilfri energi, som vindkraft och kärnkraft.
  • Använda vår goda tillgång till el för att locka nya företag till Gävle.

Vi vill ha bättre villkor för företag. Därför vill vi:

  • Ge bra hjälp och stöd till företag som söker tillstånd hos kommunen.
  • Se till att utbildningar motsvarar vad företagen behöver, så att de som har gått en utbildning kan hitta jobb och företagen kan anställa dem.
  • Sänka kommunens skatt så att det blir mer lönsamt att jobba här.
  • Använda skattepengar ansvarsfullt och fokusera på skola, omsorg och trygghet.

Vi vill skapa en grönare och roligare stad. Därför vill vi:

  • Göra det enklare och säkrare att cykla.
  • Sänka de farligt höga halterna av skadliga partiklar i luften.
  • Hjälpa fiskar att simma i våra åar. Till exempel kan vi bygga fler fiskvägar förbi dammar.
  • Skapa mer plats för uteserveringar och gågator.

Håller du med? Rösta på Centerpartiet den 13 september och bli medlem idag! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.




Prenumerera på
Centerpartiets nyhetsbrev!

Max 400 tecken
Max 400 tecken
Obligatorisk Ogiltig e-postadress