
Landsbygden gör Gävle starkare
Centerpartiet tycker att landsbygden är viktig för hela kommunen.
Här produceras mat, energi och drivmedel. Landsbygden måste vara en bra plats att leva och arbeta på.
Våra förslag
Vi vill ha bra service i hela kommunen. Därför vill vi:
- Behålla skola och omsorg nära, även på landsbygden.
- Ge mer pengar till enskilda vägar så att alla har en bra väg att köra på.
- Bygga en cykelväg från centrala Hedesunda till Ön.
- Stärka idrotten och föreningslivet genom dialog. Då gör satsningarna mer nytta.
- Ordna mer byggklar mark på landsbygden för alla företag.
Vi vill ha mer lokal mat. Därför vill vi:
- Servera mer lokal mat och mjölk i skolan och äldreomsorgen.
- Skydda jordbruksmark i stället för att bygga på den.
- Stödja vildsvinsjakten så att vildsvinen inte förstör grödor och mark.
Vi vill att kommunen ska vara redo för en kris. Därför vill vi:
- Göra elnätet mer motståndskraftigt mot strömavbrott. Det gör vi genom något som kallas ö-drift.
- Bygga om staden så att den kan klara stormar och andra oväder.
- Bygga upp större lager av mat ifall det blir kris. Till exempel kan vi frystorka matrester.
- Göra det enklare för fler att odla i odlingslotter och odlingslådor.