NYHET

Centerpartiet i Hässleholm lämnar valtekniskt samarbete
Valtekniska samverkan i Hässleholms kommun
Centerpartiet har beslutat att lämna den valtekniska samverkan med Socialdemokraterna, Moderaterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet i Hässleholms kommun.
Den valtekniska samverkan bildades i en tid då kommunen behövde stabilitet, ansvarstagande och förmåga att samla breda krafter efter att det tidigare styret havererat. Samarbetet har bidragit till att skapa arbetsro och fungerande demokratiska processer i en svår situation, något vi ser positivt på och är stolta över att ha varit en del av.
Centerpartiet har hela tiden gått in i samarbetet med ambitionen att vara en konstruktiv och ansvarstagande part. Nu ser vi dock att tiden är mogen att gå vidare på egen väg. Beslutet fattas i god ton och utan dramatik.
Vi vill rikta ett tack till samtliga partier för samarbetet och för det arbete som tillsammans genomförts för Hässleholms bästa. I samband med att Centerpartiet lämnar samverkan kommer partiet också att avsäga sig de poster som tillkommit genom överenskommelsen.
– Politik måste ytterst handla om att ta ansvar för kommunen och människorna som bor här. Det har varit vår utgångspunkt hela vägen, och det kommer det fortsätta vara även framåt, säger Anders Edwall.
Centerpartiet kommer även fortsättningsvis att vara en självständig, konstruktiv och lösningsorienterad kraft i Hässleholms kommunpolitik.