NYHET

Skellefteå ska växa – men inte på bekostnad av grönområden
Skellefteås framtidsplaner borde vara gröna och trygga. Stadsbyar, bevarade grönområden och skyddad jordbruksmark är avgörande för en hållbar tillväxt. – Vi vill ha en stad där människor trivs.
Vi i Centerpartiet vill ha en grön, trygg och nära stad som gärna får växa på ett kloks sätt. En ny fördjupad översiktsplan för Skelleftedalen är nu under framtagande. Det behövs en plan, det är nog alla överens om, men sedan går synpunkterna isär hur man vill utveckla stan.
Ett Manhattan? En trädgårdsstad? Ett betongkluster? Eller det mesta bygt i trä? Centerpartiet tycker att det behövs olika former i en stad; av hus, av grönytor, av service, av skolverksamhet, av parkeringar och cykelvägar, av konst och annan kultur, av vägar, av fritidsmöjligheter och så vidare.
Vad vi i Centerpartiet kan se är att här finns det en klar skiljelinje mellan de som gillar storstadscentralisering och vi som gillar en grön, trygg och nära stad.
För oss är det viktigt att grönområden i stan bevaras. De behövs och kommer att bli viktigare i framtiden och vi vill att det tas fram en grön plan för att rätt områden förblir grönområden.
Centerpartiet har länge pekat på viktien av lokal livsmedelsproduktion som en del av Sveriges civila försvar. För Sverige och Skellefteå behöver bli mer självförsörjande när det gäller livsmedel. Vi vill öka den inhemska produktionen, stärka våra bönders konkurrenskraft och utveckla fler småskaliga lösningar. Därför vill vi inte bygga nya stadsdelar på jordbruksmark. Den marken behövs för livsmedelsproduktion och för vår beredskap.
När man vill göra sig lustig över att våra stadsbor ska kunna odla potatis på sin tomt eller på en kolonilott, så skiner storstadscentraliseringen igenom. Om man tänker ett varv till sä är det viktigt att vi kan odla en del av vår mat själva, både för att vi ska bli mindre sårbara och ha en livsmedlelsberedskap som att det ger en tillfredställelse att kunna odla sin egen mat och veta vad den innehåller.
Centerpartiet vill bygga stadsdelarna som "stadsbyar". Med närhet, med förskola, skola, service, och med mötesplatser med plats för samvaro, lek, musik, uppträdande, ungdomsaktivitet och kultur. Vi vet att om man känner tillhörighet till en plats äkar också tryhhgeten. Men vi är inte naiva och tror att tryggheten bara kommer med hur man bygger stadsbyn. Trygghet byggs även i möten och samarbeten mellan människor.
Vi i Centerpartiet vill ha en grön, trygg och nära stad. Staden får gärna växa, men vi får aldrig glömma att det är människorna som gör stade, och att det måste vara en trivsam plats fär att folk ska vilja leva, bo och verka i Skelleftedalen.
Carina Sundbom (C)
Kjell Bergmark (C)
Anna Ivanovna Stenberg (C)
Mia Kronoström (C)