rösta som utlandssvensk i EU-valet 2019

Den 26 maj är det val till Europaparlamentet. Du som bor eller vistas utomlands kan rösta på din ambassad från och med den 2 maj eller brevrösta från och med den 11 april.

Hej!

Något av det bästa jag vet är att upptäcka nya länder. Vi är många svenskar som bor eller har bott utomlands. Själv kommer jag alltid att minnas min tid i London med värme.

Samarbete och öppenhet har gjort det möjligt för hundratusentals av oss att bo utomlands. Det breddar horisonterna och leder till nya möten. Att du gör den resan, oavsett om det är för några månader, år eller för resten av livet, bidrar till att göra Sverige och världen till en bättre plats.

Valet till Europaparlamentet är ett viktigt vägval. Centerpartiet vill förändra Europa till det bättre – då handlar det om att veta vad man vill, kavla upp ärmarna och sedan börja jobba. För det spelar roll vem som representerar oss i Europa.

I en tid då högerpopulistiska vindar sveper över världen, då är Centerpartiet en liberal motkraft. För öppenhet, jämställdhet och medmänsklighet. Då behövs vår kamp mot högerpopulismen.

När allt fler ifrågasätter klimatförändringarna, när gifter och plast sprids över vår planet, när utsläppen från smutsiga transporter ökar. Då måste vi ställa hårdare krav på länderna i Europa att minska sitt plastberoende och ställa om till klimatsmarta bränslen. Då behövs vårt miljöansvar och vår gröna klimatpolitik.

När vi ser hur djurskyddet är på tok för svagt. Då behövs det en stark röst som ställer krav att sätta stopp för onödig antibiotika och minska djurens lidande. Då behövs vår sunda mat i Europa.

Den 26 maj är det EU-val, och du kan förtidsrösta från och med 2 maj, eller brevrösta från och med 11 april. Din röst är avgörande för vilka värderingar och vilket ledarskap som ska prägla Europa, och därmed Sverige, framöver. Jag hoppas att du väljer att lägga din röst på Centerpartiet och ta oss framåt mot ett grönt, demokratiskt och frihetligt Europa!

Vänligen,
Annie Lööf, partiledare (C)

Beställ centerpartiets valsedel

Viktiga datum

11 april

Datum då du kan brevrösta utomlands

26 april

Röstlängden fastställs utifrån folkbokföringsuppgifter hos Skatteverket

2 maj

Nu kan du rösta utomlands på ambassader och utlandsmyndigheter

8 maj

Förtidsröstningen i Sverige börjar

23-26 maj

Val till EU-parlamentet i alla EU-länder

Såhär röstar du i utlandet

Registrera dig till röstlängden

För att rösta måste du vara registrerad i röstlängden. Här registrerar du dig till röstlängden hos Valmyndigheten

Till valmyndigheten

Rösta på svenska ambassader och konsulat

Du kan förtidsrösta på svenska ambassader och konsulat. Röstmottagningen sker under en begränsad tidsperiod och röstmottagningen avslutas på olika tidpunkter i olika länder. Du kan alltså inte rösta på valdagen i utlandet.

Hitta din ambassad eller konsulat

Brevrösta från utlandet

Du kan brevrösta från utlandet. För detta behöver du särskilt brevröstningsmaterial som kan beställas från Valmyndigheten, en kommun, en svensk ambassad eller ett konsulat.

Läs mer om hur du röstar från utlandet hos Valmyndigheten

Beställ Centerpartiets valsedlar

Nätverk – Centerpartiet i utlandet

Är du intresserad av att komma i kontakt med Centerpartiet i utlandet?

London:

Kontaktperson Isabelle Pucher