2018 blir ett resande år!

2017 avslutades i högt tempo med förhandlingar om förnybartdirektivet och 2018 tog vid i samma tempo och med samma fråga. Direktivet gäller hur EU ska lyckas ställa om sin energimarknad till förnyelsebart (du kan läsa mitt tidigare bloggpost om det här) och jag kämpar för ett resutlat som både gynnar miljön och möjligheter för produkter från skogen att räknas som förnybara. Förhoppningsvis har vi ett hum om hur resultatet kommer landa om en stund. Nästa vecka (om allt går som det ska) har vi ett slutgiltigt resultat om parlamentets linje.

Våren bär med sig flera trepartssamtal (läs: trialogförhandlingar; förhandlingsmöten mellan EU-parlamentet, EU-kommissionen och Medlemsrådet), inte bara på ämnet förnyelsebart utan även djurvälfärd och ansvarsfull medicinhantering. Här har vi i parlamentet väntat oerhört länge på att Medlemsstaterna ska få tummen ur.

Vi kommer också att förhandla begynnelsen till EU:s strategi för att bekämpa antibiotikaresistens. Till det kommer att landa de kvarstående förhandlingarna i den oerhört tekniska frågan om rapportering av jordbruksstatistik. Och självklart en hel del annat.

2018 blir ett resande år. Vi far och flyger ständigt men just detta år blir extra intensivt. Det blir bland annat två resor till Estland, tre till Spanien, en till Bulgarien, en till Israel, en till Danmark, en till England, en till England och så vidare. En del i att vara vice ordförande i ALDE-partiet är att hålla kontakter med våra Europeiska systerpartier och detta året som är uppladdning inför Europaparlamentsvalet blir extra intensivt.

Samtidigt är det val i Sverige och jag ska försöka att resa så mycket det går hemma. Det är dock lätt att inse tidens begräsningar med veckolig resa till parlamentet måndag till torsdag och sedan bränna av alla ovanstående resor och några till.

Ni som är aktiva i Centerpartiet hemma kommer därför att få en hel del nej under året även om jag ska resa allt vad byxorna håller.

Inför varje termin har jag tänkt att nästa blir det något mindre arbete. Än så länge har jag haft fel varje gång och de 3.5 år som gått har gått oerhört fort. Men det är i slutänden helt klart värt det givet vad vi har kunnat uträtta och det ökade förtroende vi har fått i frågorna vi prioriterat.

Klimat, miljö, förnyelsebart, skog, antibiotika, djurskydd och att ständigt lyfta situationen för Europas mest utsatta har gett oss ett brett fält att arbeta på men i samtliga frågor har vi kunnat göra en hel del.

Till dessa saker läggs det löpande i form av debatter och annat som blossar upp och brinner ut.

Vi kommer även i vår att ha två praktikanter på kontoret som jag ser fram emot att välkomna senare. Därutöver har vi Jesper Carlsson som nu gör praktik på kontoret som kommer att praktisera på ALDE-gruppen. Lägg därtill till några hundra besök vi kommer att få och andra möten så ser ni att vi har att göra.

I september hoppas jag kunna vara på hemmaplan så mycket som möjligt för att medverka i valrörelsen och hugga i för våra olika kandidater.

Så, på det hela taget puttrar det på bra. Nu är det bara resten av året kvar!