Så får vi 12 223 nya jobb på landsbygden

Sverige håller på att klyvas. Medan storstäderna har tillväxt kämpar andra i motvind. Vi måste vända den utvecklingen och då är fler jobb det viktigaste av allt. Centerpartiet vill sänka kostnaderna för att nyanställa. Det skulle ge över 12 000 nya jobb på landsbygden. Hur många jobb i din kommun, kolla här!

Vill du veta mer om vår politik för jobb i hela landet? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Vill du veta mer om vår politik för jobb och utveckling i hela landet?

Någonting gick fel. Testa igen senare.
Tack för din prenumeration!
Bla blas kommun (123);
Municipalities of Sweden2010-05-01Lokal_Profilcc-by-sa-2.5image/svg+xml

Låt inte Sverige klyvas

Egentligen har hela Sverige goda möjligheter att växa, men det finns hinder för utvecklingen. Centerpartiet har kämpat för landsbygdens utveckling i över hundra år. Det vi lärt oss är att jobben är viktigast. Fler måste få chansen att gå från bidragsberoende till egen försörjning. När människor jobbar och betalar skatt genereras resurser till skola och omsorg. Finns det jobb så flyttar folk in och hjulen börjar snurra.

Det vi också vet är att fyra av fem nya jobb de senaste 20 åren har kommit i småföretagen. Därför behöver vi fler företag som växer och därför behöver vi sänka kostnaderna för att anställa. Vi har ett förslag vi kallar Ingångsavdrag, där vi tar bort arbetsgivaravgifterna helt för alla nyanställda de första två åren [läs mer]. Det är en jättesatsning för över 12 miljarder kronor på de som idag står utanför arbetsmarknaden. Inte minst skulle det ge fler jobb utan utbildningskrav (så kallade ”enkla jobb” läs mer) så att även nyanlända, unga och långtidsarbetslösa utan examen kan försörja sig själva.

Det är viktigt att tala klarspråk om att Sverige håller på att klyvas. Men vi är optimister, för att vi vet att utvecklingen går att vända. Vi behöver en politik för fler jobb och företag även utanför storstäderna. Då kan vi stoppa klyvningen av Sverige. PS. Vi har många fler förslag för utveckling i hela landet. Läs här om kommersiell service, bättre järnvägstransporter, bredbandsutbyggnad.

Jag skriver under uppropet idag och tar ställning....

Ta ställning nu!
Någonting gick fel. Testa igen senare.

Vi hanterar de epostadresser vi samlar in enlighet med personuppgiftslagen.
E-postadressen är endast synlig för sidans administratör, och kommer ej spridas vidare till tredje part.

Bjud in dina vänner

Bjud in