Vad blir priset – vid pump och för Sverige?
%20(2)%20Tanka.jpg)
Att dieseln skulle sjunka med 5,50 kr/l – som regeringen först hävdade – är det ingen som tror på.
”Drivmedelsbranschen: Dieseln blir inte 5,50 kronor billigare”
Inte nog med det. Eftersom de svenska drivmedelsbolagen har satsat miljarder kronor på produktion av biodrivmedel, har de sämre kapacitet för den speciella nordisk vinterdieseln som används i Sverige under vinterhalvåret. Det kan ge en brist – och i sin tur dyrare vinterdiesel.
I SVT intervjuas branschföreträdare.
Reportern: ”Så regeringens förslag gör att vinterdieseln kan bli dyrare?”
Drivsmedelschef: ”Ja, det finns absolut en sån stor risk.”
Att missa klimatmålen kan dessutom stå Sverige dyrt. Sverige har tillsammans med de andra EU-länderna kommit överens om att fördela EU:s gemensamma klimatmål mellan sig. (ESR) De nationella utsläppsmålen handlar alltså inte om förhoppningar. ESR är bindande EU-lag. Om Sverige bryter mot detta, kan Sverige dras inför EU-domstolen, som kan döma ut böter i miljardklassen.