Blockpolitik eller politiskt resultat, det är frågan?

För Gertrud Ivarsson är det ett enkelt val!

Jag upprepar inte alla mina argument eftersom Dike inte är mottaglig för dem, utan bara maler på, på känt manér. Han har heller aldrig förklarat hur han tänkt sig en allians i Karlshamn. Det saknas mer än 10 mandat för det. Och eftersom det är uteslutet med ett samarbete med SD från Centerpartiets sida, är det en fullständig utopi. För övrigt har SD inte bidragit med något i KF under mandatperioden. Sitter mest tysta och svarar inte på frågor som ställs.

Dike använder floskler. Det gör man ofta när argumenten tryter. Tala gärna om vad en spottstyver är i samband med torgpaviljongen. Tjänstemännen på fastighetsavdelningen uppskattar hjälp.

Kommunen har insyn i de föreningar som får pengar, även i golfklubben.

Med tanke på det ekonomiska utfallet för 2017 i Karlshamns bokslut, så målar Dike fan på väggen. Karlshamns ekonomi är stark i förhållande till många kommuner. Investeringarna täcks av avskrivningar och 2017 års vinst. Kommunens likviditet är hög och lånen jämförelsevis låga. Är det fel att vara en expansiv kommun?

Ja, det är Trafikverket som bygger cykelväg. Men numera blir det ingen belysning om inte kommunen finansierar den.

Jag läste häromdagen en ledare i Folkbladet, av Widar Andersson, Norrköping. Jag citerar delar av texten(medgivande finns).

”Vissa tankemönster hänger sig kvar i medvetandet långt efter att de i praktiken har gått ur tiden. En av de där mer än halvdöda institutionerna som ännu styr över tankar och känslor är att det normala i politiken är blocksamarbeten mellan förutbestämda partier.
Det är utvecklingshämmande att den gamla ordningens tvångströja fortfarande har så starkt grepp om partierna och om den politikerkommenterande presskåren. Att forma regeringsblock 2018 utifrån dessa 1800-talsmodeller är på ren svenska rätt så korkat.

I stora och tunga samhällsfrågor finns inga partier som är så lika varandra som S och M, C går bra ihop med både M och S. Att låsa in fyra partier i ett alliansblock och tre partier i rödgrönt block känns milt sagt inte så nutida. Vilket hundratals kommun- och regionpolitiker upptäckt för länge sedan."

Tingsryd har den här mandatperioden S+ M styre. Karlshamn och Karlskrona har S+C+L i ledningen. I kommunerna måste man vara pragmatisk och vi tvingas att arbeta med de mandat som finns. Centerpartiet vill arbeta med resultat och att få igenom så mycket som möjligt av vår politik.

Då får man ge och ta i diskussionerna. Dikes oförskämda antydan om personliga skäl får stå för honom. Däremot behöver man i en koalition ha respekt för varandra och varandras åsikter.

Med de här raderna är skriftväxlingen avslutad.

Gertrud Ivarsson
Gruppledare för C i Karlshamn