Ibland är det extra roligt att vara politiskt ansvarig för arbetet med Karlskronas samhällsbyggnad!

Unga arkitekter från hela Europa har i tävlingen "Europan 14" tävlat med förslag till framtida utveckling av Hattholmen. Hela 27 förslag har inkommit men det var till sist arkitekterna Stefan Grundl och Magnus Haar Nielsen från Danmark som tog hem segern med ett mycket spännande förslag på temat "Staden i havet". Idag var de på plats i Karlskrona och fick för första gången se Hattholmen i verkligheten och presentera sitt vinnande förslag för intresserade Karlskronabor.

Förslaget för Hattholmen

Magnus Larsson (C), ansvarigt kommunalråd och ordförande i Miljö och samhällsbyggnadsnämnden berättar:

"Det har varit en spännande resa att följa Europan-tävlingen. Fram till början på 2015 bedömdes Karlskrona ha en bostadsmarknad i balans. Ingen nybyggnation av större format hade skett på flera år och befolkningsutvecklingen stod och stampade. Förutsättningarna ändrades snabbt under 2015 då vi blev över 1000 nya invånare i Karlskrona. En ökning som sedan hållit i sig. Karlskrona har idag bostadsbrist och vi har kraftigt förstärkt vår samhällsbyggnadsprocess. Det är roligt att vara politiskt ansvarig för stadsutvecklingen i en så unik och levande stad som Karlskrona.

Under den här tiden har vi insett att vi behöver gå vidare med vårt nästa stora centrala stadsbyggnadsprojekt Hattholmen/Kv Muddret i ett snabbare tempo än vad vi trott från början. I samma veva öppnade sig möjligheten att vara med i arkitekttävlingen Europan 14 vilket passade som handen i handsken. Den aktuella tomten är ett viktigt symbolprojekt för vår stad och del i en större utveckling av entrén till världsarvsstaden Karlskrona.

Det vinnande förslaget är mycket tilltalande och förstärker vår identitet som ”Staden i havet”. Nu ska det bli än mer spännande att få följa projektets vidare utveckling framåt."