Älmtamåla i vårskrud!

Valrörelsen är igång och det är många föreningar och andra intressenter som passar på att bjuda in oss politiker till dialog inför valet. Igår var det föreningslivet i de nordligaste delarna av vår kommun som stod för inbjudan. Viktiga frågor för denna delen av kommunen var bland annat Holmsjös betydelse som centralort i norra kommundelen samt vidare utveckling och planering av samhällsservice, trafikmiljö, byggande och kollektivtrafik.

För oss i Centerpartiet är det viktigt att det ska gå att bo och verka i hela kommunen. Därför har vi satsat på bredbandsutbyggnad och bra stöd för enskilda vägar. Därför står vi fast vid skolöverenskommelsen om och att landsbygdsskolorna ska vara kvar. I Holmsjö byggs förskolan ut och skolan har renoverats. Vi har också tillsammans med regionen höjt hemsändningsbidraget som stöd till lanthandlarna och den service de erbjuder. Vi har säkrat att omsorgsboendet blir kvar och vi är väldigt glada för den samverkan vi har med föreningslivet kring landsbygds- och skärgårdsmiljonerna. Tillsammans med idella krafter växlar vi upp kommunens insats mångdubbelt och det blir verkstad på riktigt.

Vi har infört landsbygds- och skärgårdsråd som ett sätt att förbättra dialogen och kunna hitta snabba lösningar på problem som uppstår. När nu pandemin lättat kunde vi också återigen genomföra ett Landsbygdsforum med tema bostadsbyggande. Just bostadsbyggande är oerhört efterfrågat på många orter. Vi är på gång att fatta beslut om en ny översiktsplan där framtida möjligheter för markanvändning till verksamhet och bostadsbyggande pekas ut. Avsnitten kring de mindre orterna och landsbygden har utvecklats enligt inkomna synpunkter från de berörda orterna under remissperioderna.

Intresset för att bo på landsbygden har ökat och befintliga hus går åt som smör i solsken. Utmaningen är att få ekonomi och lån till nybyggnation. Vi har lagt LIS områden i den nya översiktsplanen för att via tomtmarken stärka ekonomin för byggande. Tyvärr är vi helt hänvisade till Länsstyrelsens besliút när det gäller LIS och förslaget till ett reformerat strandskydd som skulle ge betydligt ökade möjligheter till byggande i Norra kommundelen röstades ned i riksdagen. För Holmsjö har Karlskronahem nybyggnation med i sina planer och vi har ambitionen att kunna bygga på många fler håll i våra mindre orter framöver. Vi jobbar också med att stimulera så sk ödehus kan komma till användning som bostäder igen.

Upprustningen av Rv 28 blev inte helt lyckad med räcken som skapar extra bekymmer för oskyddade trafikanter. Kommunen själva kan bara påverka hastighetsgränserna inne i samhällena men tjänsten är upphandlad och skyltar med nya hastighetsgränser kommer att sättas upp successivt. Nu måste vi tillsammans fortsätta att bearbeta Trafikverk och Region för att också stärka infrastrukturen på landsbygden med säkra gång och cykelvägar.