Dags att ta krafttag mot terrorn

Så har terrorn slagit till igen. Med bedrövelse ser jag i mitt nyhetsflöde att London blivit attackerat ytterligare en gång. Vi kan inte acceptera att den här utvecklingen fortsätter – Vi måste kraftfullt bekämpa terrorn. Centerpartiet har en lång rad förslag som snabbt behöver bli verklighet. För det första behöver vi kriminalisera samröre med terrororganisationer: det är ofta svårt att bevisa att brottsliga handlingar begåtts i krisområden. Därför är det viktigt att själva samröret med terrorlistande organisationer är brottsligt i sig. För det andra ska stödjande av terrororganisationer vara kriminellt. Delar du information med en sådan organisation är det självklart att även det ska vara ett brott. I ett demokratiskt samhälle kan vi aldrig acceptera att någon stödjer terrorism. För det tredje ska det svenska samhället se till att inga som helst offentliga medel går till organisationer som sprider våldsbejakande budskap. Vi måste parallellt med detta arbeta långsiktigt och förebyggande genom ökat samarbete mellan SÄPO, polis och kommunerna. Vi behöver alltså arbeta på alla fronter för att bekämpa dessa mördare.

Tim Svanberg (c)
Riksdagskandidat, Ronneby