Polis ska upprätthålla lag och ordning - inte militären

I en riksdagsdebatt nyligen lyckades inte Statsminister Stefan Löfvén (S) säga nej till att sätta in militärer mot gängbråken i förorterna. Det är historielöst och beklagligt att just Socialdemokraternas partiledare, med tanke på Ådalen, väljer att delta i att göra valrörelsen till en tävling i hårdast möjliga tag. Att det finns stora problem i flera av våra förorter med gängbråk, attacker mot blåljuspersonal och organiserad brottslighet har ingen förnekat. Men när Statsministern försöker tävla med andra partier om att ligga så nära Sverigedemokraterna som det bara går blir det bara fel.

För oss i Centerpartiet är det tydligt att det är polisens uppgift att upprätthålla lag och ordning, inte militärens. Vi vill istället lära oss av de som har lyckats med att få ned brottsligheten. Destruktiva beteenden ska brytas i ett tidigt stadie och därför måste det råda nolltolerans mot kriminalitet, även mot småbrott. Riksåklagaren har idag riktlinjer som säger att stölder under 60 kronor inte ska leda till att någon lagförs. Det tycker vi är fel. Det är också viktigt att polisen får tuffa mål, som hela tiden följs upp. Sedan måste vi stärka hela rättskedjan med fler poliser, fler åklagare och mer resurser för att säkra teknisk bevisning. Detta är en bättre väg att gå för att vinna över den organiserade brottsligheten än att sätta in militärer i våra förorter.

Tim Svanberg (C)
Riksdagskandidat, Blekinge