Jobb skapar välfärd!

Centerpartiet menar att företag måste få fokusera på det de gör bäst, nämligen att skapa jobb. Inte onödigt regelkrångel. Tillsammans med partisekreteraren Michael Arthursson besökte Centerpartiet i Blekinge företaget Norje Smidesfabrik i Sölvesborg för att höra hur det låter på golvet.

- Det är så här välfärden finansieras. Små företag runt om i landet som skapar jobb som i sin tur genererar skattemedel. Det är imponerande att se, säger Michael Arthursson, partisekreterare i Centerpartiet.

Det var i samband med Blekinges valkickoff i Slottlängorna i Sölvesborg som partisekreteraren fick en rundtur på familjeföretaget Norje Smidesfabrik. Med på rundturen var också Blekinges riksdagskandidater Tim Svanberg och Ingrid Hermansson samt lokalpolitikern Ulf Svensson.

Guide på rundturen var tredje generationens ägare Joakim Hermansson. I 75 år har hans familj ägt Sölvesborgsföretaget. Idag har företaget som började med att Joakim Hermanssons farfar smidde hästskor växt till ett företag som tillverkar skopor och grepar av allehanda slag med ett femtiotal anställda. Trots att materialet som används ständigt blir dyrare och att produktionen sker i Sverige är en av de största utmaningarna företaget står inför att hitta kompetent personal.

- Man bör ju ha en svetsarutbildning. Men det verkar inte vara någon som har ett intresse av att gå på hantverks- och industriutbildningar, säger Hermansson som också ser en ökad byråkrati som ett problem som inte fanns för tio år sedan i samma utsträckning. Pappersarbete som tar tid i anspråk.

-Det har blivit så många krångliga regler. Har du en äldre maskin idag så kanske du inte får använda den, konstaterar Hermansson.

Bekymret att hitta kompetent personal och ett ökat regelkrångel är något de besökande centerpartisterna tar med sig.

- Företagare ska jobba med det de är duktiga på det vill säga driva företag, inte lägga tid på onödig byråkrati. Här var det tydligt att allt mer tid får läggas på blanketter och rapporter, säger Tim Svanberg och får medhåll av partikollegan Ingrid Hermansson som trycker på vikten av att lösa personalbristen.

- Vi måste se till att Sverige klarar av att möta kompetensbristen som råder. Företaget tar emot nya svenskar, vilket är nödvändigt försatt klara av företages behov av personal.