Centerpartiets Folkhälsopris 2017 går till "Bygd i Samverkan" för deras arbete med "Bräknetrampen!"

Motivering: ”Centerpartiets Folkhälsopris 2017 tilldelas Bygd i samverkan för deras arbete med Bräknetrampen. Att röra på sig är ett av många sätt att bevara folkhälsan. Ni har under lång tid arbetat med detta ni når många deltagare i alla åldrar, fler än 1000 människor deltar varje år. Vi vill uppmärksamma detta genom att utdela 2017 års folkhälsopris till ER.”

På bilden: Lars Karlsson, Ingegerd Linden och Ola Pagels.

Den populära Bräknetrampen firar 10 års jubileum den 19 maj 2018 och vad är då mer passande än att också uppmärksamma denna folkhälsoaktivitet med Centerpartiets Folkhälsopris. Priset á 5000 kronor och blommor delades idag den 14 december ut av Lars Karlsson gruppledare för Centerpartiet i Blekinge läns landsting till en glad representant för Bygd i Samverkan och Bräknetrampen, Ingegerd Linden.

De senaste två åren har ca 1200 cyklister deltagit och cyklat någon av de olika rundorna som anpassats för att så många som möjligt ska få ut mesta möjliga av dagen. Det finns allt ifrån 120 km asfalt för de lite mer rutinerade, 22 km grus och terräng för dem som helst cyklar vid sidan av vägen till en enklare 10 km runda som passar både rörelsehindrade och familjer. Längs med rundorna finns dessutom gott om möjligheter att rasta på olika besöksstationer där man får uppleva den natursköna omgivningen, ta del av kulturupplevelser eller kanske helt enkelt njuta av en god fika.

Den 19 maj är det åter dags och vi hoppas att ännu fler står på startlinjen för en härlig dag i Bräkne Hobys omgivningar.