Fokus på försvars- och landsbygdsfrågor när Daniel Bäckström besökte Karlskrona

Under måndagen besökte Daniel Bäckström (C) Karlskrona. Daniel är riksdagsledamot från Värmland och är Centerpartiets talesperson i försvars- och landsbygdsfrågor.

Dagen inleddes med ett besök på Saab Kockums som bl.a. visade upp produktionen av sin nya ubåt A26.

• ”Saab Kockums har nu en toppmodern anläggning i Karlskrona och att ha en inhemsk försvarsindustri med hög kompetens är en viktig säkerhetsfråga i en orolig tid, säger Daniel Bäckström (C).

Med vid studiebesöket på Saab Kockums var också Centerpartiets riksdagskandidat från Blekinge, Kevin Ny.

• En svensk försvarsindustri levererar till Sverige även i tider av kris och krig. Vi måste fortsätta värna den svenska försvarsindustrin så vi är förberedda för framtiden, framför Kevin Ny.

Under eftermiddagen gjorde Centergruppen studiebesök på Attanäs Gård där ägaren Mikael Nilsson berättade om sin verksamhet. Mikael är en kreativ landsbygdsentreprenör som blev årets köttproducent i Blekinge 2021. Eftermiddagen avslutades på Café Lantluft i Orranäs där intresserade mötte upp för att diskutera landsbygdsutveckling och förutsättningarna för de gröna näringarna.

• Livsmedelsproduktion är en viktig del av vårt totalförsvar. Vi måste därför se till att stärka de gröna näringarna genom sänkta kostnader, regelförenklingar m.m., framförde Daniel Bäckström (C)
  • Vi vill införa en samordnad varudistribution i Karlskrona för att ytterligare lyfta närproducrad mat och lokala aktörer, avslutar kommunalråd Magnus Larsson (C)