NOMINERINGSKOMMITTÉNS FÖRSLAG TILL Valsedel för kommunen 2022 PRESENTERAS IDAG!

Nomineringskommittén föreslår 49 personer till Centerpartiet i Falu kommuns valsedel.

- Vårt förslag speglar partiets bärande principer då våra föreslagna kandidater har olika kompetenser, bakgrund, ålder, lokalkännedom och målgrupper de förväntas tilltala, säger Johanna Snellman, sammankallande i nomineringskommittén.

Konkurrensen till de höga placeringarna på valsedeln har varit hård då partiet har mycket kompetenta och framåtdrivande medlemmar och Centerpartiet i Falun är ett parti med framtidsfrågorna i fokus.

Mats Dahlström, representant för nomineringskommittén berättar:

- Kommunpolitik är ett lagspel och vi har ett bra lag totalt i kommunen. Vi har försökt hitta kompetenser och intresseområden som kompletterar varandra och där vi nu föreslår två personer som känns helt rätt att axla ledartröjan efter Joakim Storck som nu går vidare till regionpolitiken.

Mats berättar vidare om nomineringskommitténs val av förstanamn till listan.

Susanne Martinsson föreslås som nummer ett. Hon kom till oss för fyra-fem år sedan och visade politiskt intresse. Hon är förankrad i Bjursås men har hela världen som perspektiv. Hon talar bland annat sju språk och har varit i de flesta världsdelar.

Fredrik Adolphson föreslås som namn nummer två på listan. Han har successivt flyttat fram positionen i politiken, han är en liberal kraft och har ett stort förtroende och nätverk i kommunen.

Slutligt beslut om valsedlarna kommer att fattas vid nomineringsstämman den 23 januari 2022 och det medlemmarna då ska ta ställning till innebär bland annat att Susanne Martinsson föreslås toppa listan och Fredrik Adolphson föreslås på plats nummer två.

- Jag känner mig väldigt glad och tacksam över förtroendet att bli föreslagen till att få stå som översta namnet på kommunlistan till valet 2022. Om jag får medlemmarnas förtroende vid nomineringsstämman, kommer jag att fokusera på hållbar samhällsplanering, näringsliv och landsbygdsfrågor, säger Susanne Martinsson.

Fredrik Adolphson fortsätter:

- Om jag får medlemmarnas förtroende ser jag fram emot att hjälpa och stötta Susanne och att fortsätta att arbeta för att stärka kulturen i Falu kommun, eftersom vår kommun har en stor outnyttjad potential som kulturstad. Falun kan bli en ännu bättre plats att födas, leva och dö på – och känna sig trygg.

Förslaget till kommunlistan i sin helhet:

1. Susanne Martinsson
  2. Fredrik Adolphson