Företagen för Gagnef och Sverige framåt!

Centerpartiet i Gagnef presenterar rapport , 198.3 kB. för ett bättre företagsklimat

När Svenskt Näringsliv ber företagarna i Gagnef att beskriva företagsklimatet i kommunen blir resultatet underkänt. Betyget 3,1 är tredje sämst i Dalarna och långt ifrån från toppen. Företagarnas omdöme har blivit allt lägre under den här mandatperioden.

• Gagnefs företagsklimat ska tillhöra ett av de bästa i Dalarna, inte som i dag ett av de sämsta. Därför presenterar Centerpartiet en rapport med åtgärder på hur vi vill förbättra företagsklimatet om vi får väljarnas förtroende, säger Fredrik Jarl, oppositionsråd och kommunalrådskandidat för Centerpartiet i Gagnef, i samband med att rapporten presenteras.

Rapporten från Centerpartiet innehåller både lokala förslag för att förbättra företagsklimatet i Gagnef och nationella åtgärder för att stärka företagens förutsättningar i hela landet.

• Det är i småföretagen som de nya jobben växter fram och det är genom ökat företagande som vi får mer pengar till att förbättra vården, skolan och omsorgen. Därför vill att kommunen uppmuntrar, underlättar och stimulerar företagen i kommunen, säger Fredrik Jarl.
  • Jag vill att vi förenklar vardagen för våra företagare. Jag vill minimera krånglet så att de i stället kan ägna sig åt att utveckla sitt företag och ta hand om sina anställda. Det vinner vi alla på, säger Fredrik Jarl.

Bland förslagen i rapporten finns införande av den så kallade Rättviksmodellen för tillväxt och tillsyn. Centerpartiet föreslag det redan den här mandatperioden, men blev då nedröstade av majoriteten. Därför läggs förslaget nu fram igen.
Ett annat förslag är att återuppväcka det så kallade ”Forum Gagnef”, vilket är ett arbetssätt som innebär att företagare som kontaktar kommunen erbjuds ett möte med alla inblandade tjänstemän på en gång i stället för att bli ”runtbollad” mellan olika tjänstemän.

• Gagnefs kommun ska ha ett företagsklimat i toppklass. Det kan vi bara skapa genom ett samarbete tillsammans med våra företagare. Får vi makten kommer vi att påbörja detta arbete med en gång. Vi måste framåt, säger Fredrik Jarl.