Kommunalrådet har ordet - oktober

IEfter en kall och ganska solfattig sommar var vi nog många som såg fram emot en varm fin höst. Men i skrivande stund öser regnet ner och kylan gör sig allt mer påmind. Egentligen gillar jag hösten. "Vardagen" kommer åter och våra arbetsplatser fylls, fritidsaktiviteterna drar igång och skolorna välkomnar både nya och gamla elever. I augusti började nästan 500 elever på Stiernhööksgymnasiet och av dessa kommer 60% ifrån andra kommuner. Ungdomar från så mycket som 66 kommuner finns idag representerade på vår gymnasieskola!

Att våra barn och äldre ska få bra och näringsrik mat i kommunens kök har länge varit prioriterat. Men i och med vår senaste livsmedelsupphandling kan jag konstatera att andelen inköpta livsmedel i kommunen aldrig varit så ekologiskt och lokalt som nu! Upphandlingen resulterade i att alla ägg är närproducerade genom leveranser från Dala Ägg och all mjölk är ekologisk. Fisk köps nu in av lokala leverantörer och det förnyade avtalet med Siljans Chark är också ett steg i rätt riktning. Till detta kommer att Rättviks kommun enbart köper in svensk fågel av en lokal grossist i Rättvik och dagsfärskt bröd kommer från ett bageri här i kommunen. Utöver denna upphandling har vi vårt "Återtag" av nötkött och potatis som jag skrivit om tidigare.

Maten är en av de stora glädjeämnena i livet, inte minst för de äldre. Maten ska engagera alla sinnen och vara en höjdpunkt under dagen. Eftersom många äldre upplever att aptiten försämras när de blir äldre är risken stor att behovet av energi och näring inte täcks, vilket på sikt kan påverka hälsan negativt. På Backåkern i Boda har man nu ändrat på måltidsordningen och serverar många små måltider över hela dagen. Syftet är naturligtvis att öka aptiten och förkorta nattfastan vilket i sin tur skapar förutsättningar för piggare och mer välmående äldre. Planen är nu att införa nämnda måltidsordning på Orestrand och sedan utöka successivt på alla boenden i kommunen.

Den 26 september presenterade Svenska Näringsliv resultatet av årets företagsklimat. Vi placerade oss bättre än förra året och kan ännu ett år stoltsera med titeln ”Dalarnas bästa företagsklimat”. Glädjen var stor på många håll, inte minst hos mig. Att nå fina resultat är ett lagarbete där vi naturligtvis är helt beroende av våra driftiga invånare som vågar satsa på att förverkliga sina idéer och på de företagare som vill utveckla och anställa fler. I Rättvik är vi måna om våra företagare och är lyhörda för deras behov, vilket skapar en positiv utveckling i vår kommun.

SKulle du vilja veta mer om mitt arbete i kommunen kan du följa mig på Facebook: Annette Riesbeck, Kommunalråd. Här skriver jag kortfattat om olika uppdrag, sammanträden och spännande möten mellan människor.

Att vara framgångrik idag, betyder inte att du är framgångsrik i morgon....

/Annette Riesbeck, C