Alla ska känna sig trygga med förlossningsvården

När semestertiden nalkas följer sedvanliga larmrapporter om brister i förlossningsvården. Att krisen i förlossningsvården är något normalt kan vi aldrig acceptera. Vi behöver agera och tillsätta åtgärder som gör skillnad och skapar en trygg förlossningsvård.

- Regeringen har tillsatt extra pengar till förlossningsvården. Det är en bra början, men förlossningsvården behöver inte bara resurser utan även förbättrad organisation, fler valmöjligheter och bättre arbetsmiljö, säger Sofia Jarl (C) från Gagnef, förbundsordförande för Centerkvinnorna.

Ansvariga politiker i landsting och regioner måste börja lyssna till föräldrar och barnmorskors behov och ta det ansvar som krävs för att erbjuda en bra och trygg förlossningsvård i hela landet, året om.

- Centerkvinnorna vill se nationella riktlinjer som sätter ett minimum för hur vården ska organiseras och erbjudas. I detta vill vi också stärka upp föräldrarnas trygghet både vad gäller avstånd till närmsta förlossningsklinik men också garantier om att bli mottagen på den valda kliniken, säger Christina Bröms (C) från Sollerön, ordförande för Centerkvinnorna i Dalarna.

- Vi vill även se fler vårdformer inom förlossningsvården, bland annat att landsting använder sig av ”caseload metoden” som ett komplement till traditionell förlossningsvård säger Joanna Strid (C) från Rättvik, vice ordförande för Centerkvinnorna i Dalarna.

Detta innebär att ett litet team av barnmorskor har ansvar för att ge stöd till kvinnan under graviditet, förlossning och eftervård. Metoden har visat sig skapa bättre arbetsklimat för barnmorskan, ökad trygghetskänsla för den som föder och säkrare förlossningar.

- Oavsett när och vart du föder ska alla känna sig trygga med förlossningsvården, avslutar Sofia Jarl.

I media

Dala-Demokraten