Dalfolket kommer inte låta sig kuvas

Vi måste gemensamt stå upp mot de mörka krafter som försöker riva ner vårt öppna samhälle. I vår historia finns en tradition och kultur av att göra uppror mot skatteglada kungar, men också totalitära läror som vill tvinga in Dalfolket i en mall. Därför är det extra viktigt att delta i Pride, säger flera representanter för Centerpartiet, CUF och Centerkvinnorna i Dalarna.

Vem hade för några år sedan trott att vi 2017 skulle oroa oss för ett nytt kärnvapenkrig eller att vi skulle behöva demonstrera för vetenskap och mot rasism?

- Kampen för lika rättigheter oavsett kön, etnicitet och så vidare måste alltid föras, säger Sofia Jarl (C), Gagnef.

Det som i dag i lag är stiftat, det som många tar för givet, det hotas idag av nazism och intolerans.

Nazismen i Sverige är förfasande nog på frammarsch.

- Dessvärre är Dalarna särskilt drabbat med frekventa aktiviteter och attacker på senare tid, säger Oscar Sjökvist (C), Borlänge.

Det är väl känt att hbtq-personer, feminister och personer med utländsk bakgrund är några av de grupper som står högt upp på nazisternas hatlista.

- Att stå upp för alla människors lika rätt att få vara och att få älska vem man vill får nazister att se rött, säger Anna Hed (C), Mora.

Deras taktik är att föra väsen, sprida rykten och skrämmas. Syftet är att slå sönder det öppna samhället, avskaffa mänskliga rättigheter och tvinga människor från sina hem. Deras dragning till Dalarna har förmodligen koppling till att de tycker att Dalarna är så svenskt det kan bli, vilket också gör att de som deltar i demonstrationer och aktiviteter är tillresta från övriga landet eller Norden.

- Men i Dalarnas kultur ligger att man inte accepterar en överhet som vill diktera villkoren, säger Camilla Sparring (C), Falun.

I vår historia finns en tradition och kultur av att göra uppror mot skatteglada kungar, men också totalitära läror som vill tvinga in dalfolket i en mall.

- Därför är det extra viktigt att vi står upp för hbtq-personers rättigheter i dessa dar, säger Carina Höglund (C), Stjärnsund.

För att säga nej till de som vill tvinga på oss något, men också stå upp för att låta folk få vara sig själva. För att ingen inte ska behöva var rädd för att bli attackerad av någon oliktänkande, utan att alla tvärtom ska våga känna en stolthet över att man är den man är. För att visa att vi känner en stolthet över ett samhälle som är öppet och inkluderande.

Vi har alla ett ansvar för hur vårt samhälle utvecklas. Vi måste gemensamt stå upp mot de mörka krafter som försöker riva ner vårt öppna samhälle. Varje generation måste ta ställning och försvara vår frihet från förtryckare.

- Dalfolket kommer inte heller denna gång att låta sig kuvas, avslutar Jenny Drugge (C), Falun.

I media:

Dala-Demokraten: På Pride försvarar vi Dalfolkets frihet från förtryck

Dalarnas Tidningar: Ja, nazister har attackerat Falu Pride - men dalfolket kommer inte att låta sig kuvas