Förstärk ambulanssjukvården

Dalfolket ska ha tillgång till god service och en trygg vård. Under de senaste åren har tiden innan ambulansen kommer fram ökat i många av Dalarnas kommuner. I höstas sade dessutom SOS Alarm upp avtalet med flera dalakommuner angående Första hjälpen-larm.

Den längre insatstiden för ambulansen beror på många olika faktorer. Men en generell förklaring är att antalet larm ökar. Ambulansen har fler uppdrag än tidigare.

– Vi anser att behovet av en utökning av antalet ambulanser och vilka kostnader det skulle innebära bör utredas. Nu när SOS Alarm sagt upp Första hjälpen-avtalet och lösningen verkar dröja så måste landstinget snabbt utreda flera alternativ samtidigt, säger Lena Reyier (C), oppositionsråd på Landstinget Dalarna.

Fler ambulanser på rätt plats kommer att minskar väntetiderna. Därför har Centerpartiets landstingsgrupp nu lämnat in en motion om att det behöver utredas.

– Att SOS Alarm nu sagt upp avtalet innebär att fler på landsbygden kommer att får vänta ytterligare innan en första insats kan påbörjas. Det kan vi inte acceptera. Ett bättre nyttjande av samhällets resurser behövs. Samverkan mellan kommun och landsting i olika Första hjälpen-insatser behöver därför utreda, säger Sofia Jarl (C), vice ordförande i Region Dalarna och Centerpartiets förstanamn till 2018-års landstingsval.

Snabb hjälp är avgörande vid till exempel hjärtstopp. Några minuters skillnad låter lite, men för de som drabbas kan det vara livsavgörande. För varje minut utan hjälpinsatser minskar chansen att överleva med tio procent.
Sjukdomstillstånd kan snabbt förvärras därför kan det vara livsavgörande att hjälpen kommer fram fort.

– De föreslagna utredningarna är ett viktigt steg för att få en jämlik vård i hela Dalarna. Dalarna behöver en närmare vård, det skapar trygghet, avslutar Göte Persson (C), ersättare i landstingsstyrelsen.

I media
Dala-Demokraten: Nya "trygghetskrav": – Förstärk ambulanssjukvården och samverka om första hjälpen-insatserSvt Dalarna: (C) vill utreda behovet av fler ambulanser i DalarnaDalarnas Tidningar: Nya "trygghetskrav": – Förstärk ambulanssjukvården och samverka om första hjälpen-insatser