Traditioner, upplevelser och utmaningar

I år är det 500 år sedan det stod en 24-årig man med namnet Gustav Eriksson, senare kallad Gustav Vasa, utanför kyrkan i Mora och försökte övertyga dalkarlarna om att ansluta sig till honom i kampen mot Kung Kristian och danskarna. I Mora var man tveksam om att sluta upp bakom denna yngling och Gustav åkte vidare mot Norge.

Danskarna var Vasa hack i häl och Rättvikarna uppehöll de danska soldaterna så att han hann undan. Efter att Gustav lämnat Mora nåddes man av fler nyheter kring Stockholms blodbad och att den danske kungen börjat upprätta galgar på varje länsmangård när Kristian Tyrann skulle göra sin Eriksgata runt i Sverige för att få folket att svära sin trohet mot honom.

I Mora ångrade man att man hade avvisat Gustav och skickade sina bästa skidåkare, Lars och Engelbrekt, efter den undflyende Gustav och resten är historia.

År 2022 är det 100 år sedan första Vasaloppet gick av stapeln och att ledorden för Vasaloppet är, Tradition – Upplevelse – Utmaning, fångar alla delar av detta folkkära arrangemang.

Vasaloppsveckan är igång och vi har varit många som undrat om det ska bli några lopp i vinter. Frånvaron av snö och kyla har varit ett stort problem för alla oss som älskar snö och vinter. Trots detta har spåransvariga med hjälp av hundratals frivilliga i Mora, Älvdalen och Malung-Sälen lyckats få till skidspår så att de första loppen kunnat genomföras.

För oss som följt Vasaloppet genom åren så vet vi att det inte är första gången man får passera genom vattenpölar under loppet. Under andra år så har det varit under minus 32 grader under loppet. Att Vasaloppet har ställts in har hänt förut. På grund av snöbrist har loppet ställts in 1932 och 1990 och 1934 ställdes loppet in eftersom det var för få inställda.

Det fanns länge en osäkerhet om det skulle gå att genomföra Vasaloppet 2020, men tack vare hårt hållna tummar blev det några kyliga dagar fram till Vasaloppet.

Det har gjorts enorma insatser för att vi ska få uppleva Vasaloppsstarten klockan 08:00 den första söndagen i mars. Fantastiskt!

Peter Helander, distriktsordförande och riksdagsledamot (C)

Klocka här för att läsa hela Peters ledare i Dalabygden