Isolering riskerar främja våld i hemmet

Det är en annorlunda tid vi lever i, Coronatiden. Efter månader med restriktioner, handtvätt och fysisk distansering känns det konstigt nog ändå som att man vänjer sig, att det blir en vardag även nu och att en viss form av normalitet infinner sig. Vi stannar hemma, gymnasieskolor har stängt, många jobbar hemifrån eller blir permitterade och vi kan inte längre umgås med vänner eller kommer ut på fritidsaktiviteter som vanligt. För de flesta så innebär det att vi får tid att ta det lugnt och umgås med de närmaste, vi hinner kanske göra det där som aldrig blir gjort som att städa ur garaget eller måla om. Kanske skaffar vi en ny hobby eller kan lägga ner mer tid på de vi redan har.

Men för en del är det här en tid av otrygghet. Oro, isolering och ekonomisk stress är kända riskfaktorer för våld i nära relation. En våldsutövande partner eller pappa trappar upp sitt våld och isoleringen gör det extra svårt för utsatta att söka stöd och skydd. Det finns ingen möjlighet att ringa det där samtalet eller något giltigt skäl att smita ut för ett ärende. Det gör hemmet till en mycket farlig plats för kvinnor och barn som lever med en våldsam man.

Larmrapporter kommer nu från hela världen. Både i Kina och Frankrike ska våld i nära relationer ha tredubblats sedan coronakrisen började. I Australien ökade sökningarna på internet om stöd till våldsutsatta kvinnor med hela 75 procent. I Sverige finns än så länge ingen statistik, men tidigare erfarenheter från socialtjänsten, kvinnojourerna samt polisen visar att mäns våld mot kvinnor ökar under semestrar och ledighet. Den visar också att trycket på kommunerna och kvinnojourerna ökar efter ledigheterna. Tusentals kvinnor och barn söker skydd varje år. Nu larmar våra kvinnojourer i Sverige och så även i Dalarna om att många fler kvinnor än vanligt hör av sig.

Våld i nära relationer syns oftast inte och sker i hemmet där ingen utanför familjen är närvarande och där det även kan finns barn med i bilden. I rådande situation är det extra viktigt att myndigheter, kommuner och var och en av oss uppmärksammar mäns våld mot kvinnor. Vi har alla ett ansvar att fråga de kvinnor och barn vi möter och reagera om något känns fel. Vi läser i tidningen om grannar som i efterhand berättar att de hört skrik och konstiga ljud ifrån bostaden bredvid, då kvinnor mördats av sina närstående. Som granne är det viktigt att du tar ditt ansvar och ringer på eller larmar om du hör eller ser något som inte verkar stämma. Vi behöver engagera oss och våga göra det vi kan för att skydda de som utsätts, både nu och efter att den här pandemin är över.

/Joanna Stridh, ordförande för Dalarnas Centerkvinnor

Läs Joannas ledare i Dalabygden genom att klicka här