Annorlunda student och midsommar i Coronatider

Det är svårt att skriva något utan att beröra den pågående pandemin. För många inom välfärden har pandemin inneburit nya och tyngre arbetsuppgifter, för många företagare minskade intäkter och behov av neddragningar och för de smittade en svår sjukdom och för några att livet avslutades i förtid.

Vi är fortfarande mitt uppe i detta och det kommer att dröja innan vi vet om vi gjorde rätt saker, men redan nu ser vi många som gör enorma insatser både på sina jobb och som medmänniskor, och det både värmer och ger hopp.

Samtidigt tror jag att många av oss har funnit en ny fungerande vardag. Efter att man lärt sig bl.a. att man ska lyssna på Anders Tegnell varje dag, att man ska tvätta och sprita händerna noga och hur man har webmöten på datorn så funkar det hela ganska bra. Men nu kommer en ny utmanande fas. Nu ska vi fortsätta med alla restriktioner samtidigt som det kommer högtider med starka traditioner.

Studenten kommer för de flesta firas utan studentbal, utspring och korteger av lastbilsflak med hög musik. I Leksand tillåts anhöriga att ta emot sin student vid skolan på avslutningsdagen, men med begränsat antal, snitslade banor på skolgården och mer handsprit. Avseende midsommar kommer Leksands kommun inte resa majstången i Gropen och vi uppmanar alla byar att låta stängerna stå. Detta är en stor besvikelse för många, men arbetet med att förhindra smittspridningen får nu väga tyngre än traditionerna.

Vi kommer istället skicka en hälsning till alla som brukar fira midsommar i Leksand. I ett antal program på nätet kommer vi bjuda på tips och inspiration till hur man kan fira sin egna Corona-säkrade midsommar – var man än befinner sig. Vi visar dräkterna, danserna, musiken och traditionerna utförda på ett mer småskaligt och säkrare sätt. Så visst blir det midsommar även i år, men istället för några stora majstänger så hoppas vi istället på hundratals mindre majstångsresningar. Allt för att vi nästa år med hälsan i behåll ska kunna samlas och fira som vanligt igen!

Med en önskan om en skön sommar.

Ulrika Liljeberg (C), kommunstyrelsens ordförande i Leksand

Läs Ulrikas ledare i Dalabygden genom att klicka här.