Grattis till Sune Garmo - Årets mottagare av Karl Boos kulturpris

Årets Mottagare av Karl Boos kulturpris 2020 är Sune Garmo från Rättvik. Prisutdelningen hölls på Coronaavstånd i Stiftsgården i Rättvik där Distriktsstyrelsens ordförande Jenny Drugge delade ut plakat, blommor och ett stipendium till den produktive författaren.

Motivering

Sune Garmo gör en enastående kulturhistorisk gärning i och för Dalarna och Västerås stift. Med gedigen kunskap om folkkultur, bildkonst, arkitektur och teologi har han gått på upptäcktsfärd i kyrkorum, iakttagit, analyserat och författat ett 40-tal skrifter med kyrkohistoriska beskrivningar. Han har medverkat till 22 historiska böcker som ger nya perspektiv på allt från sockendräkter och kyrkstallar till kända – och tidigare okända – personers livsöden och verkan, den senaste 2018 om Faluflickan Elisabeth Hesselblad som blev helgonförklarad av katolska kyrkan. En sökning i Kungliga bibliotekets register ger hela 136 träffar på Sune Garmos böcker och publicerade artiklar.

Sune Garmo är född 1929 i Limerick i Irland av föräldrar komna från Gagnef. Han prästvigdes för Västerås stift år 1953 och har varit verksam i Dalarna sedan 1956.

Han förenar sitt engagemang för folkkyrkan med passion för kulturhistoria, hembygdsrörelse, folkbildning och politiskt arbete och har haft många förtroenderoller för Centerpartiet. Bland annat som ordförande för Rättviks kommuns kulturnämnd och i Västerås stifts stiftsfullmäktige.

Vidare är han engagerad inom hembygdsrörelsen och verkade under många år i styrelserna för Rättviks hembygdsförening, Dalarnas Fornminnes- och Hembygdsförbund, samt Dalarnas museum.

Om Karl Boos kulturpris

Karl Boos kulturpris förvaltas och utdelas av Centerpartiet i Dalarna. Priset ska utdelas för värdefulla insatser inom konst, arkitektur, litteratur eller teater. Karl Boo (född 1918, död 1996) från By i Avesta var riksdagsledamot för Centerpartiet mellan åren 1961-1988, samt Kommunminister i regeringen 1979-1988.