Region Dalarna bland de bästa i landet på vaccination med dos 3

Enligt Folkhälsomyndighetens redovisning av den regionala vaccinationstäckningen har nu drygt en person av fyra i Dalarna fått sin tredje dos covid-19-vaccin.

42 procent av Dalarnas befolkning har vaccinerats mot covid-19 med dos 3, vilket är landets andra bästa vaccinationstäckning. Först ligger Kalmar län med 44 procent vaccinerade med dos 3. Riksnivån är i nuläget 32 procent.*
– Regionens medarbetare har gjort en fantastisk insats under hösten för att så många som möjligt ska kunna förstärka skyddet mot covid-19 snabbt. Vi är stolta över den kraftsamlingen som fört oss hit och är glada över att det gett så bra resultat, samtidigt som vi blickar framåt och vill att flera ska vaccinera sig så snart som möjligt, säger vårt regionråd Sofia Jarl ordförande hälso- och sjukvårdsnämnden.

* Siffrorna är hämtade från Folkhälsomyndigheten.se, datum 07/01/2022

Boka tid för dos 3

Den 12 januari 2022 gav Region Dalarna besked om minskat dosintervall för vaccination mot covid 19 – alla de som är 18 år eller äldre behöver nu endast vänta 5 månader mellan dos 2 och 3. Detta innebär att den största delen av Dalarnas befolkning uppmanas vaccinera sig med en påfyllnadsdos inom kort.