Lägre antibiotikaförskrivning och bättre patientinformation

Region Dalarnas Patientsäkerhetsberättelse 2021 visar både att förskrivningen av antibiotika ytterligare har minskat – vilket är positivt – men det finns också områden att förbättra.

Vid hälso- och sjukvårdsnämndens senaste sammanträde presenterades Region Dalarnas Patientsäkerhetsberättelse 2021. Berättelsen består av resultatuppföljningar från bland annat vårdens avvikelsesystem, redogörelser från sakkunniga inom områden där med koppling till patientsäkerhetsområdet som exempelvis strålskydd, vårdhygien, områdessamordning, läkemedelsavdelningen, med flera och sist men inte minst enkätsvar från samtliga verksamheter.

- Under 2021 har sjukvården fortsatt präglats av den pågående pandemin och de omställningar som krävts med anledning av denna. Verksamheterna har fått ställa om i olika omfattning och även delar av patientsäkerhetsarbetet har fått lida, men vi kan ändå se några glädjande saker som att förskrivningen av antibiotika minskat, säger Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Sofia Jarl (C).

- Det är viktigt att onödig förskrivning av antibiotika inte görs eftersom antibiotikaresistens är en katastrof för de som drabbas. Om kroppen inte reagerar på antibiotika vid allvarlig infektion, så finns inget att göra, förklarar Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Sofia Jarl (C).

Ett annat av de områden som förbättrats är det gällande information. Såväl internt i organisationen genom att återkopplingen när någon registrerat en avvikelse som skett, som den viktiga informationen till patienter och anhöriga om vårdskador och hur man ska gå tillväga om man drabbas, har förbättrats.

- Det viktigaste området för patienterna är det gällande information och bemötande, så det är väldigt glädjande att se att vi blivit ännu bättre här, säger Sofia Jarl (C)