UTTALANDE MED ANLEDNING AV NEDSTÄNGNINGEN AV KASSAGIROT

- Det är bedrövligt att regeringen är ovetande om att möjligheten att betala räkningar med kontanter försvinner den 1 september i stora delar av landet, säger Centerpartiet i Dalarnas främsta kandidater i riksdagsvalet Ulrika Liljeberg och Hans Johansson.

I en tid med både säkerhetspolitisk och ekonomisk oro i världen ska inte de äldre på landsbygden dessutom behöva oroa sig för att inte kunna betala räkningarna.

Regeringen bör stoppa nedstängningen av Kassagirot och invänta ”Betalningsutredningen” som kommer i november och till dess att statens framtida ansvar kan bestämmas av riksdagen. Men istället för ett starkt tydligt ledarskap möts nu oroliga äldre och andra i ett digitalt utanförskap av en yrvaken finansmarknadsminister Max Elger som säger i DN att ”vi har inte haft någon stor anledning att bekymra oss vid det”.

Vi är bekymrade både över att servicen försvinner och över att vi har en yrvaken regering som inte tar sitt ansvar.

// Ulrika Liljeberg och Hans Johansson.