Människor ska kunna bo där de vill bo

Jimmy A Gård

Centerpartiet har i flera olika omgångar i Alliansregeringen prioriterat att satsa pengar på just bredbandsutbyggnad på landsbygden. Det är riktigt bra – för alla som bor och verkar på landsbygden, och för Sveriges jobb och vår tillväxt i HELA LANDET.

För att man ska kunna driva sitt företag på landsbygden, för att man ska kunna plugga och jobba på distans och för att man ska kunna komma åt alla digitala tjänster och allt det man vill på nätet så krävs det bra bredband i hela landet.

Kommunens har, med Centerpartiet i spetsen, kompetterat satsningen med extra pengar. Ca. tre miljoner om året i tre år har satts av för att bidra till landsbygdsutvecklingen. I Färgelanda är flera föreningar redan igång, vissa är igång och gräver, en är redan klar och några är i planeringsstadiet. Runtom i kommunen finns många eldsjälar som driver på för bredbandsutbyggnaden. Föreningarna är: Lerdals Fiber, Östra Valbodalens Fiberförening, Norra Högsäters Fiberförening, Västra Färgelanda, Torp-Ellenö Fiber, Fiber i Råggärd, Järbo fiber (Ödskölt) och Rännelanda fiber.

Är du intresserad och vill veta mer gå in på Tillsammans bygger vi fiber i Färgelanda kommun. https://fargelandafiber.wordpress.com/

// Elisabeth Örn, Rännelanda

Sara och Jimmy, på bilden nedan tillsammans med sin son Vincent, flyttade från stan till landsbygden och fick bredband! Bilden i början av artikeln är från Sara och Jimmys gård.

Jimmy fam