Mellerud
  • / Dalslandscentern träffar Sentern i Östfold

Dalslandscentern träffar Sentern i Östfold

Mycket pekande på kartor blev det när Centern mötte Sentern

En järnväg som passerar en nationsgräns kan inte utvecklas utan intensiv samverkan! Systerpartierna Centern och Sentern i Bohuslän/Dal och Östfold tar den utmaningen på  allvar.

Vi var centerpartister från Mellerud, Bengtsfors och Strömstad som hälsade på kollegor från Östfold, aktiva i kommuner och fylket. Vi vill alla ha bättre järnväg i området, som också snabbar upp resan Gäteborg - Oslo ordentligt, och avlastar E6 från så mycket gods som möjligt.

Järnvägens marknadsandel är idag under 5%...

En tydlig problematik är hur ny bättre järnväg kan byggas genom Halden.

Trångt om plats, branta backar och risk att förväntad havshöjning kan dränka spår om de ligger för lågt. Men vi ser olika lösningar värda att utreda vidare, våra idéer togs väl emot.

Skönt att både Centerpartiet i Västra Götaland och den styrande majoriteten i regionen driver att en förbättrad järnväg skall gå genom Dalsland, alltså inte Bohuslän. Det gäller att förklara detta för våra vänner på andra sidan gränsen; kontakten är mycket tätare och naturligare med norra Bohuslän än Dalsland, lätt att se det självklart att järnvägen skall gå i den riktningen.

Vi i Mellerud håller förstås med och kompletterar den planen med att även använda en upprustad Bohusbana i framtiden. Bättre med två enkelspår än ett dubbelspår, och snabbare/billigare att bygga. Fyrbodal och Östfold kommer i så fall få mängder av stationssamhällen som kan pendla till Göteborg/Trollhättan/Uddevall/Östfold/Oslo och lokalt. Mycket spännande framtidsutsikter!

Kontakakta gärna Karin Nodin eller Lars Gunnar Larsson om du vill veta mer.