Trollhättan

En omsorg som är trygg och som du själv väljer

Trollhättan ligger efter när det gäller valfrihet inom omsorg för äldre och funktionsnedsatta. Du är hänvisad till det som Trollhättans stad erbjuder. Det vill vi ändra på. Centerpartiet vill införa Lagen Om Valfrihet LOV, som kan jämföras med det fria skolvalet. Där du själv väljer vilken omsorg du vill ha och där det finns olika utförare, både kommunala och privata. Detta tror vi kommer att förbättra kvaliteten inom omsorgen, precis som friskolor gjort att kommunala skolor fått upp sina resultat. Framförallt kommer det finnas utrymme för olika behov och val, vilket du som invånare i Trollhättan vinner på.

Centerpartiet vill säkerställa kvaliteten inom omsorgen i Trollhättan. Du ska kunna vara säker på att du själv, eller din anhörig, blir omhändertagen på ett bra sätt. Det är viktigt att maten smakar bra, att någon har tid att prata med dig och att du kan välja själv vad du vill göra på dagarna eller när du vill gå upp på morgonen och lägga dig på kvällen. Det ska finnas olika former av boende för dig som är äldre och i hela Trollhättan, inklusive i våra mindre tätorter. Du ska kunna välja själv var du vill bo.

Centerpartiet vill:

• införa Lagen om Valfrihet i Trollhättans stads verksamheter.
  • öka kvaliteten inom omsorgen med fokus på självbestämmande.